Allmänt

På konstrunda med en bästis.

Hejsan.
Även om påsken är över så är det faktiskt så att för de konstnärer som ingår i Östra Skånes Konstnärsgrupp så är reglerna att de ska hålla öppet veckan efter påsk också.
Precis som i fjor så passade jag och min goa vän Tina på att ta en Österlenrunda och njuta av all kreativitet som flödar här.
 

Fast allra först startade vi med lunch. Jag hade länge tänkt ta Tina med till Vineriet. Det är den där runda tunnan i Simrishamn som vi på Stefan Hantverkarn fick den stora äran att få bygga. Därför var det såklart extra kul att starta där.
Atmosfären och inredningen är så speciell och maten var såklart god den med.
 

Tina är så gullig. Även om hon och jag i vissa saker är som dag och natt, så är vi på det stora hela så himla lika.
Båda har vi samma grundinställning till livet och båda har vi lika nära till skratt.
Tina håller på att spara ut till lite längre hår och hade lite besvär med bångstyriga hårslinger. Jag hade råkat ta en ny parfym på mig som var betydligt tyngre och starkare än vad jag tänkt mig. Jag doftade likt en bordell i Hamburg mitt på blanka dagen. Som vi skrattade åt de här små bekymren.
 
Nåväl, efter lunchen gav vi oss ut för att kika på konstverk.
Första stoppet blev hos Margaret Forslund.
 
 
Vem har sagt att regnkläder måste vara dystra och tråkiga. Margareta Forslund har en helt annan åsikt om den saken.
 
 
Underbara klänningar som till och med vår kronprinsessa tycks gilla och färgsprakande trädgårdskonst.
Ja där hos Margareta i Vik kan man hitta mycket som man blir glad åt.
 

Sedan for vi vidare till en av mina största favoriter när det gäller konst på Österlen. Nämligen till Sven Åke Ekberg på Kivik.
 
Han bor på en höjd som kallas Dalen och han har en sagolik utsikt över havet. När vi parkerat vår bil fick vi syn på .... ja, vi såg ju att det var Sven Åke som lagt beslag på hela den Österlenska våren det här året. Alltså så mycket vårblommor som fanns i hans trädgård!! Vi blev saliga av bara det.
 

Om ni aldrig besökt Sven Åke och sett hans konst, så är min uppmaning - gör det!
Det är så fascinerande och roligt att se.
Av helt vanlig järntråd formar han sina konstverk. Järntråden smälts och svetsat ihop till dessa små underbara figurer.
 
 
De är inte billiga och inte ämnade för min plånbok. Men åhhhh vad jag blivit glad för flickan med väskan och blomsterkvasten i luften. Den som kallas för "flickan med sidovind"
 

En annan flicka fick mig att tänka på min dotters svägerska Frida. Den som kallas för "drillflicka".
Ja här finns nog någon figur för oss alla egentligen.
Underbara konstverk.
 

Sedan körde vi till fiket på Kivik och drack kaffe och the, innan det var dags att avrunda dagen.
Tack min fina vän för en dag att spara i samlingen "minnesvärda dagar".
 
Dagens citat:
 
Ignorera aldrig någon
som verkligen
bryr sig om dig.
En vacker dag
kommer du inse att
du förlorat en
diamant medan du
var och samlade stenar.
 
Ha en fin dag och tack för ni vill kika in här på min blogg.
Kram Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Vilken mysig dag. Den där konstnären Sven-Åke har ställt ut här uppe på Rånäs slott. Jag gillade hans saker mycket. Men som sagt man ska ha mycket slantar. Kram Pia

Svar: Ja han gör verkligen fina saker. Under alla mina år i bygghandeln så brukade jag sälja svetsgas till honom. En trevlig prick!! Men bra priser på konstverken så de passar inte riktigt min plånbok. Hoppas din allergi börjar ge med sig nu. Kram kram.
Annika Olsson