Allmänt

Känslan av höst.

Hejsan
Tänk så olika det kan vara från år till år. Man vet liksom aldrig hur det ska bli.
I år är det som om hösten bara slog till som ett bombnedslag. Kabboom liksom.
För nästan exakt ett år sedan hade vi det så här underbart ...
 
Fast jag älskar den här känslan av mysig höst också!
 

Att ge sig ut i den sköna höstluften är något alldeles särskilt tycker jag. Det känns som om luften jag drar in i mina lungor innehåller lite extra friskt, nyttigt syre.
 

Den lakritsdoftande körveln står svart och nedvissnad vid vägkanten och påminner om när vi var små. Som liten trotsig tös, åt jag alltid en massa olika saker i skogen. Körvel var en sådan sak som vi barn alltid sprang och sög på.
 

Att sedan komma in och tända fyr i kaminen för att få bort den kyliga luften i huset, är bara så himla mysigt.
Fast ännu är det allt för milt ute, så mitt tilltag med att elda i spisen slutade med tvärdrag i hela stugan för att maken min inte skulle svettas bort helt ...
 
 
På sommaren blir det lite "hipp som happ" hos oss med middagarna. Vi bestämmer oss under dagen. Ofta gör vi något lätt, eller så lagar vi maten tillsammans. Kanske grillar vi något.
Men nu när hösten kryper på, så vill jag ha lite mer struktur på matlagningen. Jag tycker om att ha matsedlar, eller åtminstone en viss planering. Jag lagar ofta lite mer husmanskost och saker som behöver lång tid på spisen.
En rätt som vi ofta äter vid denna tiden är stekta "skrubbor". Det är en plattfisk vars riktiga namn nog egentligen är flundra. Mums säger jag bara. Jag älskar denna fisk och jag tycker den är bra mycket godare än stekt spätta.
En riktig favoriträtt hemma hos oss.
 
 
På facebook läser jag ibland inlägg där människor skriver om energitjuvar och om vilken sorts personer som de helst vill umgås med ...
Jag kan inte låta bli att vända lite på tanken att istället försöka se till så jag själv är den där personen som någon vill vara tillsammans med och som istället är en energigivare. Om alla tänkte lite mer på hur de själva beter sig, så vore problemet liksom löst tycker jag. Omtänksamhet och att inte bara höra vad någon säger utan att verkligen lyssna. Att inte bara tänka på sina egna repliker hela tiden. Att verkligen bry sig.
 

Annikas tänkvärda ord istället:
 
Jag tänker i första han sprida positiv energi
så människor vill vara tillsammans med mig,
för att själv kanske få ta del av andras sköna
kraft och energi när jag behöver.
 
Ja, man kan se på livet på många vis, men jag tycker inte om att utnämna någon till energitjuv ... för tänk om det faktiskt är jag själv som är just en sådan energitjuv.
Livet ger oss hela tiden olika förutsättningar och det är inte alltid man känner till varandras innersta kaos.
Var snälla mot varandra bara.
 
Ha en fin dag
Kram Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Tänkvärt!!
Jag älskar oxå skrubba har en fiskare i Höllviken som jag får av. Har redan njutet av dom. Har några till i frysen.
Kram på Er.

#2 - - Anonym:

Tänkvärt!!
Jag älskar oxå skrubba har en fiskare i Höllviken som jag får av. Har redan njutet av dom. Har några till i frysen.
Kram på Er.

Svar: Mums, ja skrubba är bara så himla gott. Stefans bror är fiskare, så vi får ibland av honom. Några till har jag också i frysen. Kram kram
Annika Olsson

#3 - - Yvonne i Järrestad:

Jag tycker särskilt mycket om dina tankar kring det här med energitjuvar. Det mesta löser sig ju om vi försöker ge energi själva. Lite som den gyllene regeln. Var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig.
Må så gott! Kram! /Yvonne

Svar: Ja så är det ju. Man får ju tillbaka det man ger. Ha en fin lördag och kram.
Annika Olsson