Allmänt

Dags för skördefest.

Hejsan.
Förra helgen var det fest och jippo på hela Österlen. Äppelmarknaden i Kivik såklart. Men även på andra ställen passade man på att ställa till med lite extra festligheter när vårt kära Österlen var målet för mångas besök.
Jag tog min fina lilla faster med mig på skördefest hos Mandelmanns.
 

Att det var hög tid för skördefest på Djupadal, det kunde till och med jag se. Äppelspaljeén dignade av knallröda äpplen och det var ett under att den orkade hålla upp den stora tyngden. Kålhuvudena var groteskt stora och skulle nästan kunna användas som sådana där stora träningsbollar att sitta på. Pilatesbollar tror jag att de kallas för.
 

Höns och ankor såg feta och fina ut där de yrade omkring längst bort i trädgården. Det var bara den lilla helsvarta ankan som såg smal och smärt ut. Nästan tanig. Kanske var den mobbad och utstött och fick inte lika mycket mat. Fast nej - hos Mandelmanns blir ingen mobbad - det måste vara den helsvarta fjäderdräkten som blev som en synvilla. Ja, det vet ju vartenda fruntimmer, att svarta kläder är smickrande för en rund figur.
 

På skyltar står det att man inte får klämma och trycka på frukt och tomater. Men hur skulle man kunna låta bli ... impulsivt sträckte vi fram händerna för att försiktigt känna ändå. Alltså, alla dessa ljuvliga tomater.
Ingenstans smakar tomaterna så gott som här.
 

Lite överallt stod lokala försäljare och sålde saker. Äppelmust, fårskinn, begagnade böcker ... Ja, helt enkelt lite av varje.
 

När min lilla faster började se trött och kaffesugen ut, då körde jag hem för henne till Komstad igen. Och efter en stadig kopp starkt kaffe återvände jag hem till mitt Gyllebo. Där satt Stefan med sitt gips i solen och väntade på mig. Klumpfötter kan inte följa med på Österlens skördejippo så han blev nog glad av att se mig igen.
 
 
Fylld av lusten att själv skörda, tog jag rätt på de sista chilisarna från mina egna plantor.
Skördetiden är en ljuvlig tid. Färgsprakande, stark och vacker.
 
 
Dagens citat:
 
Acceptera hur det är,
släpp det som var och
ha en positiv förväntan
på det som kommer.
 
 
Ha det gott och njut. Här och nu!
Kram Annika
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Först så säger jag bara vilket bra citat. Sedan säger jag vilka fantastiska bilder. Vi var ju på Öland men kanske det blir Österlen nästa gång. Kraaam Pia

Svar: ´Tusen tack. Vi har så många smultronställen i vårt avlånga land. En stor kram till dig Pia.
Annika Olsson

#2 - - iseedee:

Vilka mysiga foton! =)

Svar: Tack så mycket. Kram.
Annika Olsson