Allmänt

Sista chansen att njuta av Österlentulpaner för i år.

Hejsan.
Alltså, om ni är på Österlen och inte har något särskilt för er, eller bara är ute och kör, då måste ni passa på att åka hit.
Ta en sväng förbi Lunnarp och stanna till ute vid Österlen Tulpaner och bara njut.
 

Jag och Stefan tog såklart chansen och åkte dit.
Jag älskar tulpaner och Stefan älskar att jag älskar tulpaner tror jag.
 
 
Österlen Tulpaner drivs av ett ungt driftigt par, Jocke och Malin. Jag känner dem ganska väl och gläds över deras annorlunda växtodling och nytänkande.
 

Den här dagen då vi stannade till där, så var "min extraunge" Elna också på plats och hjälpte sin bror med tulpanerna. Vi brukar skoja om det där, eftersom Elna är min dotters bästa vän och de båda har hängt ihop som ler och långhalm genom hela livet. Och vi älskar verkligen Elna, både jag och Stefan.
 
 

Den här vackra dagen var där fler besökare än vi såklart. Det kom och gick människor i en strid ström. En liten underbart söt familj passade på att köpa med sig blommor hem. Och om inte de här söta tjejerna förtjänar lite tulpaner i sina hattar, då gör ingen det. Så ljuvligt gulliga och rara.
(Såklart har jag frågat och fått godkänt av deras snälla mamma om att få ta bilder på töserna och använda bilderna här på bloggen)
 
 
Själv gick jag mest runt och sa "men det här måste väl vara min favorit". 
Jag är ganska svag för de rosa nyanserna och den absoluta favoriten är nog ändå den maffiga mörkrosa sorten, vars namn är Margarita.
Men efter att ha pratat tulpanlökar en stund med Jocke, så har min syn på de röda och gula sorterna förändrats. Det är liksom de som är ursprunget och de tåligaste. Såklart måste man ha dem i sitt sortiment. Så vackra.
 

Dementi.
 
I ett tidigare inlägg då jag visade mina egna tulpaner från trädgården så skrev jag att en tulpan hemma hos mig kom från Österlen Tulpaner. Det gör den INTE. Den här knoppen är en så kallad papegojtulpan, en muterad sort och det är inget Österlen tulpaner odlar. Rätt ska vara rätt såklart!
Alltså INTE en Österlen tulpan.
 

Men såklart har jag andra tulpanlökar hemma hos mig som just nu blommar som bäst. Och till hösten kommer jag tillbaka till Lunnarp för att köpa fler underbara blomsterlökar till min egen lilla täppa.
 

Innan vi styrde kosan mot Gyllebo igen, så köpte jag med mig ett fång tulpaner hem. För jag älskar ju blommor och Stefan älskar att jag älskar blommor. Och så här vackert blev det hemma hos mig.
 

Den här helgen är sista chansen. Ta den och åk ut dit och bara njut.
 
Dagens citat:
 
Precis när larven trodde att livet
var över, så förvandlades den till
en fjäril.
 
Ha en fin dag
Kram Annika
 
 
 
#1 - - Åsa öberg:

Såå vackert.älskar dina bildinlägg

Svar: Tusen tack Åsa. Kram på dig.
Annika Olsson