Allmänt

Vi mötte våren i Paris.

Hejsan.
Nu när jag inte riktigt kunnat ta mig ut i naturen som vanligt, så tänkte jag ta er med till Paris istället.
Det var för några år sedan som jag och min Stefan reste för att möta våren i Paris.
En underbar stad, som vid just det tillfället var ovanligt kallt och regnigt. Men det gjorde inget för vi fick som alltid några fantastiska dagar tillsammans.
 

När vi åkte iväg så hade vi full sommar här hemma i Sverige. Men när vi landade i Paris var det regn, kallt och blåsigt. Inte alls någon vårvärme som hemma på Österlen. Vår taxichaufför stirrade klentroget på min tunna sommarklänning och på Stefans sandaler och såg ut att tycka att vi var några märkliga nordbor.
 

Vi investerade i lite tjocktröjor och så gav vi oss ut för att upptäcka allt vad Paris hade att bjuda på.
Vi åkte med en sådan där turistbuss och hoppade av på de ställe vi ville se mer av.
Såklart var vi vid Eiffeltornet. 
 
 
Vi hoppade av bussen vid Louvren och vid Triumfbågen. Vi strosade längs gatorna och njöt av folkvimlet.
Att resa med Stefan inbjuder alltid till så mycket skratt och roligheter. Hans smått förvirrade "svengelska" med skånsk brytning som på något konstigt vis verkar gå hem över hela jordklotet. Tillsammans med honom har man då aldrig tråkigt.
Som vi skrattade de där dagarna i Paris.
 
 
 
Min egen engelska är inte heller den bästa måste jag väl erkänna. På en restaurang gjorde jag exakt samma tabbe som själva Mr Bean ... jag beställde av misstag in en "tartar" ... i tron att det var en god hamburgare med extra tillbehör. Alltså fick jag in en råbiff, något av de få saker jag inte kan tänka mig att äta.
Ja, som vi skrattade ... Sedan höll jag mig till lite mer säkra kort såsom sallader, toast och godis.
 

Som många andra förälskade par, så låste vi in vår kärlek där i Paris.
Ja man kan väl påstå att där kärleken går in, går vettet ut. Den där kärleksbron sägs nästan ha brakat ihop av alla de kärlekslås som satts dit.
 
 
Många steg blev det för oss de här dag.
En stad med så mycket fantastisk arkitektur och underbara statyer.
 

Vi var här i Paris fyra, fem dagar och vi hann knappt med att skrapa på ytan av allt här fanns att upptäcka och se. Kanske åker vi hit någon mer gång, kanske inte... Världen har så fantastiskt mycket att uppleva så man blir alldeles snurrig.
Den bästa platsen att vara - är tillsammans ... ja det spelar egentligen inte någon roll var man reser - bara man har kul!!
 
 
Dagens citat:
 
Det är viktigt för vår hälsa och våra
liv att vi har roligt och njuter av
livet.
Gör något varje dag som får
ditt hjärta att sjunga.
 
Nej inte behöver man fara till Paris för att hjärtat ska sjunga. Det sjunger vackert här hemma i Gyllebo också. Men jag är tacksam att ha fått möjligheten att uppleva våren i Paris en gång i livet.
Hoppas ni också låter era hjärtan sjunga lite extra.
 
Kram på er
Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Yvonne i Järrestad:

Fantastisk stad! Jag har bara varit för en gång, på en tågluff när jag var knappt 20. I augusti, soliga dagar. Pyttelitet hotellrum med utsikt mot Eiffeltornet. Fransk frukost, en bit paintball riche, lite marmelad och massor m kaffe. Vi var hungriga! 😊
Jag vill dit med min man. Han talar franska, dessutom, så det underlättar ju. Han har bott där en sommar i ungdomen, då han sommarjobbade, så han har ju också en del att minnas i staden.
Idag blir det jobb igen. Härligt!
Må så gott!
Kram fr Yvonne

Svar: Nämen - såklart måste du åka dit igen!! Inget att skjuta upp. Ha en fin dag och kram.
Annika Olsson

#2 - - Linnéa:

så mycket härliga bilder!:)

Svar: Tusen tack, Paris är verkligen en underbar stad. Kram.
Annika Olsson