Allmänt

Den underbara trädgården i engelsk stil.

Den engelska Trädgården.
 
(Ett sponsrat samarbete med Den engelska Trädgården)
 
Hejsan.
En het junidag strosade jag runt i den fantastiska besöksträdgården i Svinaberga. Det var en sen eftermiddag i förra veckan som jag smög mig in genom den charmiga lilla grinden för att njuta en stund och ta mina bilder.
För njuter det gör man sannerligen - med alla sina sinnen här!
 
 
Jag har med stort intresse följt den här trädgården från första spadtaget, och förundrats över hur det går att skapa något såhär vackert på förhållandevis kort tid.
Den här platsen väcker någonting i mig. Ett slags sug och energi till att själv plantera, skapa och forma min egen lilla trädgård hemma i Gyllebo. Jag blir oerhört inspirerad av att vandra runt här.
 

Jag tilltalas lite extra mycket av den här stilen på trädgård. Som om just den här engelska stilen är som klippt och skuren för vårt svenska klimat. Den skänker något vilsamt för själen, och skapar ett lugn. Den är lite mer i samklang med naturen själv.
 

Förra gången jag var här, det var i tulpanernas tid i fjor. Inlägget hittar ni här.
Nu slås jag över vilken förvandling en trädgård genomgår på en säsongen. Hur spännande det är att se förändringarna.
Här i den engelska trädgården har man verkligen lagt sig vinn om att det ska blomstra och vara vackert över hela säsongen. Och det är sannerligen sagolikt fint.
 

Trädgården är uppdelad i olika rum. Rum med olika förutsättningar och med växter som trivs just precis där.
I en liten hörna av trädgården finns en damm. Där kan man slå sig ner och blunda för en stund. Istället för att njuta av alla synintryck kan man låta öronen få lite skön musik från det porlande lilla vattenfallet.
 
 
Det finns även en liten köksträdgård. Precis när jag var här på besök så blommande gräslöken alldeles överdådigt. Jag älskar när man låter gräslöken få slå ut i blom. Det är så fantastiskt vackert.
Min mamma knipsade alltid av alla blommor på sin gräslök. Det var för att den inte skulle bli så "träig" sa hon. Men jag älskar ju att få njuta med alla mina sinnen, så själv låter jag min egen lilla gräslökstuva blomma så mycket den bara kan.
 

Jag strövade fram på de små grusgångarna den här sena eftermiddagen, precis före stängningsdags. Jag var den sista besökaren och för en stund dagdrömde jag mig bort ... Plötsligt var det som om jag var på plats i "Morden i Midsomer". Den där underbara Tv serien som brukar gå nu på sommaren, ni vet. Jag älskar att titta på den. Inte för att den är särskilt spännande egentligen, nej det är enbart för att jag njuter av alla vackra engelska miljöer som jag vill se den. Nu var det som om jag för en stund fick vara där på riktigt. Jag väntade nästan bara på att kommissarien Barnaby skulle lägga en tung hand på min axel ...
 

Jag kan verkligen rekommendera er att åka hit på ett besök. Åk hit och låt er inspireras och njuta.
Som extra bonus finns en rad olika växter att handla vid entrén. Särskilt förtjust blev jag i de ljuvliga Austinrosorna.
Vill ni hänga med i vad som händer där i den engelska trädgården så finns en länk till deras facebooksida här.
In och gilla sidan vetja!
Intill finns Svabesholmscafé där man kan stilla både hunger och törst.
Så värt ett besök.
 
Själv vill jag så gärna ta en titt här igen innan hösten nalkas ...
 
 
Dagens citat:
 
Att skapa en trädgård
det är att tro på en morgondag.
 
Ha en fin dag alla kära läsare.
Kram Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Anneli:

Hit ska jag ta gubben ( själv är jag ju inte trädgårdsintresserade...🙈🙈), läste kanske slarvigt men vad heter stället, ligger i Svinaberga såg jag.

Svar: Hej hej. Den heter Den Engelska Trädgården och ligger vid Svabesholm i Svinaberga. Alltså vid en gård som man förr passerade när man körde ner till Stenshuvud. Nu är vägen ombyggd så man kommer strax utanför nu. Kram kram
Annika Olsson

#2 - - Villa Ryttarängen:

Vilken härlig trädgård, full av liv och inspiration. Kram Pia

Svar: Ja där är så mysigt och härligt att vara. Kram på dig Pia.
Annika Olsson

#3 - - emma:

vad fint !

Svar: Ja verkligen!
Annika Olsson