Allmänt

Vår självhushållning.

Hej hej
Ikväll måste jag ju visa er hur det gått med min självhushållning här i Gyllebo.
Kanske minns ni hur jag blev inspirerad till att odla potatis i tunnor av min vän och fotvårdare Lise. Inlägget om när jag satte mina potatisar det kan ni hitta här.
Såklart var det med stor spänning som jag skördade potatisen i min första vintunna. Och kolla bara. En hel gryta mandelpotatis fanns det i en enda tunna.
 
 


Från en annan vintunna knipsade jag av lite plocksallad. Den hade på ett kick växt sig stor och kraftig. Och när det nu blev en ny tunna ledig passade jag på att strö ut nya salladsfrön där. Kommer det så kommer det, tänkte jag.
 
 

Jag spolade av mina potatis och satte dem på spisen. Ute på grillen hade Stefan laddat med karréskivor av egenhändigt skjutet vildsvin.  Eller grishalskotletter som vi säger här i Skåne. Oavsett namnet så är det våldsamt gott.
 

Smått bekymrad kikade jag in i orangeriet till mina tomater. Inte många, inte stora ... i alla fall inte på långa vägar så frodiga som Mandelmanns. Fast snart så kan jag skörda den första lilla tomaten.
Middagen fick klara sig utan tomater den här gången och föresten så har jag inom kort den första mogna persikan i min trädgård. Det kommer att bli en perfekt efterrätt.
 
 

Med min härligt röda fläderblomssaft så blev det en smakrik och god "självhushållaremiddag" i Gyllebo. Inga tillsatser, inget sprutmedel, kött från ett lyckligt djur och så fantastiskt gott!!!
 
Kvällens citat:
 
Innan du sätter upp personliga mål,
ta reda på vad du längtar efter.
 
Ha en fin kväll och kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Åhh så gott med egen potatis. Ja med allt man odlar själv tycker jag. Vi satte vår potatis så sent men snart så får vi njuta vi också. Denna sommar och torka har gjort att mycket ser lite trist ut i vår köksträdgård. Snyggt att odla sallad i vintunna. Kraaam Pia

Svar: Ja, tänk att det blev så bra. Din potstis kommer också bli gudomligt god och ett annat år regnar det massor... Kram.
Annika Olsson