Allmänt

Ett storbygge på Österlen

Hej hej
Här på Österlen står nyproduktionen av hus tämligen stilla. De senaste åren har det inte varit särskilt mycket nyproducerade byggnader över huvudtaget, varken stora eller små.
Men ett storbygge är på gång här i vår trakt i alla fall, och det är de tvåvåningshus som håller på att byggas i Kivik.
Några hus är redan klara och bebodda, andra är i full gång att tillverkas. En hel liten by kommer det att bli tillslut.
 
 
 Vårt företag, Stefan Hantverkarn, har hjälpt till med gjutningsarbetena. De stora betongtrapplan som ska formas och gjutas till trapphusen kräver sin yrkesman och hos oss jobbar det sådana pågar.
Våra hantverkare är allihopa väldigt duktiga såklart, men när det gäller att forma och gjuta är Tommy en stjärna med lite extra kunskap.
 
 
Om jag inte har alldeles fel nu, så är det Tommy som byggt Öresundsbron.
Ja, kanske inte helt själv, men han har varit med där på det stora bygget. Tänk, den där bron som vi nu alla tar helt förgiven att den bara är där när vi ska köra över till våra danska vänner.
Tommy har såklart byggt mer än en liten bro i sina dagar. Han har helt enkelt en väldig massa erfarenhet i bagaget.
 
 
Här på Österlen hjälps man för det mesta åt om det behövs och det älskar jag.
De seriösa byggfirmorna hyr in kompetens av varandra och istället för att vara bittra fiender och konkurrenter så utbyter man erfarenheter och hjälper varandra. Såklart alltid med lite dålig byggarhumor i en rå och hjärtlig ton.
Det tror jag gynnar alla entreprenörer i det långa loppet.
 

Förutom de trapplan vi hjälpt till att gjuta till det här bygget i Kivik, så har vår personal även varit på plats för att hjälpa att snickra och bygga. Det finns ju tidplaner som måste hållas
En solig dag nu i veckan, fick även jag göra ett arbetsplatsbesök där. Spännande.
 

Med en besökshjälm på huvudet släpptes jag in bakom kravallstaketet. Solen gassade. Högt uppe i skyn såg jag hur ställningsbyggarna hoppade omkring likt apor högst där uppe. De hade minsann inga hjälmar på huvudet och jag tror kanske inte en hjälm varit till någon nytta där uppe ändå.
 
 
I Kiviks by pratas det om den stora inplastade ställningen. Många tror att den är uppbyggd för att snickare och hantverkare ska kunna gå där inne och ha det varmt och skönt nu under vintern. Man tror att hela det ofantliga plasttältet byggts för personalens skull. Inget kunde vara mera fel!
Det stor tältet är enbart byggt för att bygget ska kunna fortskrida i så högt tempo som möjligt. Det finns där för att skydda bygget och materialet för väder och vind. Det ska göra torktiderna så korta som möjligt. I byggbranschen, som överallt annars, är tid lika med pengar.
Att sedan pågarna får det varmt och torrt där inne, ja det är en ren bonus. En bonus som jag gillar.
 

Jag tänkte för mig själv att det kommer nog att bli riktigt mysiga hus när allt står klart. En hel solcellspark är redan uppbyggd, så allt verkar gå i ett trendigt miljötänk, och det tycker jag om.
 

Det kommer nog att bli fint, med de här husen på Kivik tror jag.... ja, jag skriver PÅ Kivik - ifall Ranelid skulle råka komma in här på bloggen och läsa. För enligt honom är det rysligt viktigt att man säger just PÅ Kivik.
 
Dagens citat:
 
Sluta aldrig göra ditt bästa,
även om ingen är där och
berömmer dig!
 
Ha en fin dag, och alla eventuella faktafel i texten är mina, enbart mina.
Vill någon kika in på vår hemsida så finns länken här. Kanske är det någon som behöver ha ett stort trapplan gjutet eller en liten Öresundsbro byggd ... Ja i så fall är ni välkomna att höra av er.
 
Ha en fin dag och kram
Annika