Allmänt

En ischiasnerv och en vacker morgon.

Gokväll i stugorna.
Hoppas ni har en riktigt härlig lördagskväll
Oj, oj vad min rygg har varit bråkig och trilsk hela den här veckan.
I måndags gjorde jag kanske en dumdristig sak ...  Jag tog mig en lugn skön joggingtur i den underbara gryningen. Det brukar kännas så skönt när kroppen mjukas upp och kommer i rörelse.
Bra eller inte ... skönt var det för stunden.
 
 
Jag har sedan 2013 ett kroniskt diskbråck. Det där har jag lärt mig att leva med. Jag försöker att inte lägga så stor vikt vid min ömmande ländrygg. Det finns de som har betydligt värre krämpor.
 
Det här med smärta är ganska intressant egentligen. Hur man kan bemästra den och höja sin smärttröskel.
Nu har det hänt något som gör att min ischiasnerv i höger ben blivit påverkad, ändå ner i foten. Och fy bubblan så ont det gör, i hela benet. Det kvittar hur mycket jag försöker profylaxandas och slappna av, jag vill liksom bara skrika rakt ut.
 
När jag födde mina barn gjorde jag det med ett leende, helt utan bedövning och lustiga gaser. Då behövdes det bara lite trygghet och glada hejarop. Plopp så for de ut i dassastolen.
Men nu, asså - det går bara inte att stå ut.
Jag vet att det här kommer att stilla sig igen om ett tag, men tills dess får jag ta till lite starkare smärtlindring. Vandringskäppen som Emmy gjort i slöjden har än en gång kommit till nytta som lite stöd i livet.
 
Emmy har det föresten bra på Bali. Jag har pratat lite med henne i telefon och det var underbart.
Tack mina fina goa tös för att du kan pigga upp, trots att du är så långt borta. Du är klokheten själv.
 

Nu när jag haft ont och inte kunnat sova så bra, så har jag passat på att lyssna på lite ljudböcker. Perfekt att jag hunnit med det.
Det finns inget ont som inte har något gott med sig.
En bok jag lyssnat klart på är "Glöm mig" med Alex Schulman. Det är en självbiografi där Alex skriver om sin barndom och om livet med en alkoholiserad mamma. Jag gillar verkligen självbiografier. Jag tycker om att ta del av olika människoöden så den här boken föll mig i smaken.
 

Kvällens citat:
 
Livet knockade mig
och plötsligt fanns det
tusen vägar upp.
 
Jag vill önska er en skön lördagskväll.
Själv tar jag nog det lilla lugna ett tag.
 
Kram på er
Annika
 
 
#1 - - Anonym:

Angående diskbråck? eller smärta.. jag vet att kylbalsam (carmex - mini kylbalsam som ska vara för läpparna) ger en mycket lindrig kylande effekt på smärtsamt ställe. För mig är det nacken, så det smetar jag ut över hela halsen som en kylbalsam behandling.

Det underlättar för spänningar.. annars kanske något starkare, ormsalva? tips!!! :) och stretcha, morgongymnastik är bra.. det ska jag bli bättre på iallafall!! :)

AVSLAPPNINGSÖVNINGAR är jätte effektivt också. Alltså att andas in, andas ut, saktare och saktare, kanske under tio minuter varje dag för att uppnå total avslappning i sinne och kropp. För med tiden så hjälper det kroppen att slappna av mer - desto lättare blir andetagen!!

/en nykterist som idag är drogfri, tobaksfri och alkoholfri.
studerat hälsopedagogik och arbetat inom handikapp-omsorg i 5 års tid.

kram!!!!!!!!!!!!!!!

Svar: Tusen tack för många bra tips. Jag önskar dig en bra dag, och härligt att vara fri från alla droger. Kram kram.
Annika Olsson

#2 - - LInnéa:

Det var jag som skrev ovanstående!!

är på biblioteket i Vännäs.