Allmänt

Jag har varit i storstaden och shoppat loss.

Hejsan
En dag nu i veckan skolkade jag ifrån mitt kontor.
Jag hade länge planerat att ta en tur med min dotter Amanda, men det kom hela tiden saker emellan så våra planer fick skjutas upp gång på gång.
Men istället för mellandagsrean till jul, blev det äntligen en mysig shoppingdag för oss båda när våren nu står för dörren.
 
Fast min dag började jag såklart som alltid. I lugnet hemma i Gylleboskogen. Och vilken morgon. Underbart. Jag kunde känna våren i luften. Ljuvligt.
 

När vi kom hem igen gick alla hundarna nöjda och la sig på sina favoritplatser i stugan. Jag snyggade till mig (i den mån det gick) och styrde sedan min lilla bil mot Tomelilla. Där mötte jag upp min kära dotter Amanda på tågstationen.
 

På tåget planerade vi vilka affärer som skulle betas av, var vi skulle ta första fikat och vad vi behövde investera i för dagen.
Att ta tåget är väldigt avkopplande och enkelt ... såvida det inte strular förstås. Men den här dagen gick det som på räls måste jag säga.
Min plan var lite nytt smink och nya vårskor.
 
 
Vi startade med fika och sedan gick vi loss på resten av de inplanerade affärerna.
Med min rygg så krävdes det lite planering och lite lugnare tempo. Diskbråcket  tillät inte heller några större utsvävningar i trånga provrum, så jag höll mig till smink och skor den här dagen.
Men som jag njöt av dagen. Med smärtlindring fixade jag galant att hänga med hela dagen.
 

Både jag och Amanda hittade precis allt som vi sökte den här dagen.
Ett par solglasögon kom i vår väg, men vi snålade ur och lät dem hänga kvar i affären. Efteråt ångrade jag mig bittert ...
Jag hade ju fått order av ögonläkaren att använda solglasögon för att skydda ögonen, och ännu efter alla år, äger jag bara några billiga solbrillor inhandlade på Kiviks Marknad och några jag fått i reklam av XL.
Det får bli internetshopping av de där solglasögonen jag fastnade så för.
 

När orken och pengarna var slut var det dags för oss att resa hem. Utanför Emporias stora byggnad strålade solen skarpt. Gatukontorets personal lyste upp dagen, inte bara genom att vara klädda till lysmaskar, utan även genom att plantera vårens första blommor. Ett underbart vårtecken.
 

När man ger sig iväg från kontoret så är det tur att man liksom kan ta en del med sig i fickan i form att sin smartphone. 
 
Dagens citat passar väldigt mycket in på mig. När okända nummer ringer, låter jag ofta bli att svara och googlar efteråt på numret för att få veta vem det var ... Någon mer som gör så?
 
Dagens citat:
 
Om du ringer mig från ett dolt
nummer kommer jag att respektera
din integritet och inte svara.
 
Ha en fin dag och kram på er.
Annika
 
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt, Familj;
Taggar: Emporia, Malmö, ljuvligmorgon, morochdotter, shopping, tågresa
#1 - - Villa Ryttarängen:

Så mysigt att göra stan med sitt barn. Jag ser att våren kommit till er nu. Jag antar att det var Malmö ni åkte till. Jag gör som du, googlar på nummer jag inte känner till och sedan blockar jag om det är försäljare. Skön söndag till dig/ Pia

Svar: Ja det är helt rätt, vi var i Malmö. Idag har våren kommit på riktigt till oss här på Österlen. En underbar söndag med lite småplock i trädgården. Jag läste om din allergi och allt strul, nu håller jag tummarna för att du får må riktigt bra. Kram kram
Annika Olsson