Allmänt

Höst på Djupadahl och vi provar moderna maträtter.

Hej på er.
Hoppas ni alla har det bra och njuter av att det är fredag och den stundande helgen står för dörren.
Det väntas härligt väder.
Förra helgen gjorde jag och min dotter ett besök på Djupadahl.
Egentligen är det bästa tiden där nu, tycker jag. Allt är lite lugnare och höstnyanserna börjar så sakta mogna och ta form.
 

Av allt regnandet vi haft den senaste tiden så har det blivit rejält geggigt och sankt. 
Men det bekymrade inte ankorna och hönsen det minsta.
 

Allting känns nästan lite övermoget och dofterna är starkare än någonsin.
Många blommor är överblommade sedan länge, medan andra står som finast nu.
 
 
 Inne i ett växthus hade kaninfamiljen fått komma ut.
Vilka små godingar alltså. Jag skulle bara vilja tagit upp en av de små kaninskrällena och stuckit näsan in i den mjuka pälsen. Så bedårande söta.
 

Så slog barnasinnet till igen ...
Det var min äldsta dotter som inte kunde motstå leklusten! Jag tror nog att Mandelmanns ursäktar.
 

Sedan tackade vi för oss och drog vidare i den ljuvliga höstsolen.
 
 
Under tiden som Andréa bott hemma hos oss så har vårt fruktfat varit fyllt till bredden av allehanda nyttigheter.
En kväll i veckan vankades det något alldeles speciellt till middag här i Gyllebo. Det var en ny modern maträtt som skulle introduceras på oss gamlingar.
Fina, goa Elna kom också hitbrummande i sin stora, svarta Cadillac.
 
 
Den här maträtten hade säkerligen något tjusigt namn som jag inte minns. Men man kan beskriva det som små färska vårrullar som man själv skulle  tillaga vid sin matplats.
 
 
Det var någonslags rispapper, eller kanske var det nudelpapper ... det där minns jag inte riktigt. Men i alla fall skulle dessa papper mjukna i kokhett vatten för att sedan fyllas med en massa gottigheter.
Jag tycker nästan om all sorts mat. Men det visade sig att det här pappret fick samma konsistens som en använd kondom ungefär. Gummiaktigt och segt. Dessutom totalt smakklöst. Inte min favoriträtt alltså, och det verkade som det blev segare och segare ju mer jag tuggade.
Men vi hade en väldigt trevlig kväll med en underbar chokladtårta till efterrätt.
Tack älskade töser ♥
 

Dagens citat:
 
Att låtsas vara lycklig
är mer ansträngande än
att vara lycklig.
Att försöka verka intresserad
kostar mer energi än när man
är intresserad på riktigt,
och att ge sken av att
allt är bra tar i sista änden
mer på krafterna än
att säga som det är.
 
Ja, att vi åt skitäcklig mat den här kvällen är inget att sticka under stol med. Men sällskapet var det bästa tänkbara. Och jag äter hellre rälig mat med de jag älskar än tvärtom!!
 
Ha en fin dag och kram på er.
Annika
 
 
 
 
#1 - - Åsa:

såå jättefina bilder som alltid.älskar din blogg
älskar foton på natur familj vänner djur hundar
önskar dig en trevlig helg
kram Åsa

Svar: Tusen, miljoner tack Åsa.Jag önskar dig också en härlig helg.
Här på Österlen är det årets stora Äppelmarknad och det väntas fint väder ... Underbart!
Annika Olsson