Allmänt

Vi gör oss redo för höststormar i Gyllebo.

Hejsan.
Hoppas ni alla har det bra såhär en bit in i oktober.
Oktober och höst.
Förra helgen tyckte jag att det var dags att börja plocka undan lite i vårt orangeri.
Mitt lilla söta hus där jag sitter och filosoferar ibland.
 

Alla frostkänsliga små träd brukar vinterförvaras här inne. Jag kastar även ut andra träd och växter här som inte passar in eller som helt enkelt inte riktigt sköter sig inne i huset.
 

Undertiden som jag fixade med alla mina små träd, så packade Stefan in poolen i vinterförpackning.
De stora plåtarna hade vi fått hjälp med sedan tidigare, men alla små sidoplåtar skulle också skruvas fast. Och det var ett lagom arbete som passade Stefan bra.
 

Jag konkade, bar, städade och fixade.
Det kändes inte helt rätt att förbereda för storm och vinter den här soliga, sköna helgen. Men av erfarenhet vet jag att det är så mycket tråkigare att spara det här arbetet tills hösten är här på riktigt.
Så alltså fick de flytta in allihopa. Citroner, trumpeter, potatisblommor och till och med oliverna åkte in.
Mina mormorsfiltar som jag brukar svepa in mig i när jag kurar i orangeriet, de åkte ut på luftning i solskenet.
 
 

Jag har en rumsgran som hängt med i många år. I början var den liten och söt och fick ledigt plats på fönsterbrädan.
Nu har den växt och blivit stor och ganska ful också på kuppen. Varje år funderar jag på att slänga eländet, men varje gång tänker jag:
-Nåja, du kan väl få komma in - i alla fall tills julen är över ...
Och så fick det bli även i år. Granen har kommit in och står där så grön och ful. Om två månader kan jag hänga små polkagriskrokar i, så syns inte det där fula så mycket.
 

Såklart tog vi vara på det fina vädret också och stundom bara satt vi där med näsan mot solen och njöt.
 

Dagens citat:
 
En människas mest värdefulla tillgång
är inte ett huvud fyllt med kunskap
eller ett fett bankkonto
Det är ett hjärta fyllt av kärlek
ett öra som vill lyssna och
en hand villig att hjälpa.
 
Och ja just det, det var så sant,  jag fixade lite med håret också i helgen .... klippte lite på luggen med min nagelsax ...
Jag vet, det blev sådär!
Lärdom: låt frissan klippa håret i fortsättningen.
 
Kram på er alla.
Annika
 
 
 
 
#1 - - Hanna:

Jag vill också ha ett litet härligt hus i trädgården där jag kan ha växter och pyssla med blommor.

Svar: Det hoppas jag du kommer att få någon gång. Om man kämpar väldigt mycket mot något så blir det så. Kram och lycka till!
Annika Olsson

#2 - - EVELINA:

Härligt att få höstfixet gjort när vädret är fint :) Önskar jag hade plats med så många fina växter jag också, och förvaring åt dem till vintern framförallt :D

Svar: Ja jag njuter verkligen av mitt lilla orangeri ... fast det nu blir så att jag sparar på mig lite för många träd och växter. Ha en fin kväll. Kram.
Annika Olsson