Allmänt

Särskild Övning Förband 2017

Gomorron Kamrater.
Nu är jag tillbaka i min vanliga vardagslunk igen.
Lite extra bråttom har jag, eftersom det ju snart kommer röda dagar i kalendern och rubbar ordningen.
 
SÖF
Förra veckan var jag ute på en fyradygns övning med mina hemvärnskamrater. Vi ryckte in 07.00 på Revinge på torsdagen och mönstrade ut 16.00 i söndags.
 
 
Skyddsvaktsutbildning
Hela den här övningen låg fokus på att utbilda oss till militära skyddsvakter.
Vi fick lära oss närkamp rent praktiskt. En halv dag satt vi i skolbänken och pluggade skyddslagen, vilket var väldigt intressant tycker jag. Och såklart blev det praktiska prov och exempel med duktiga figuranter och skådespelare som tog på sig roller som alla möjliga "knasiga figurer".
 
 
På hemlig plats ute i skogen.
På en sådan här övning hade vi alla tänkbara bekvämligheter ni kan tänka er. Uppvärmd sovplats i tält för mig. För hunden Johnny fanns egen sovplats med lite mer luftkonditionering. Tvättmöjligheter fanns såklart. Vi blev serverade varm mat och dryck. Vi fick skjuts var vi än skulle.
 
 
 
 
SOL
Vi hade en sådan otrolig tur med vädret. Alla dagar strålade solen från en klarblå himmel och gjorde vår övning så mycket lättare.
 
 
Knep och knåp
Mellan övningarna var det lite vanligt soldatpyssel. Koka och tillpassa tandskydd. Fixa fötter och nageltrång. Skicka meddelande till de kära där hemma. Skriva eldpostlistor och patrulleringslistor ... Ja, allt det där man som soldat gör när man har en stund över från givna order eller strid.
 
 
Korvgrillning
Sista kvällen på övningen blev det som vanligt grillat till kvällsmålet.
Johnny fick lite mindre kryddad korv från sin egen medhavda matsäck, men kände sig ändå väldigt orättvist behandlad. Det gör han alltid när det handlar om mat.
 
 
Tiden går fort när man har roligt
Som alltid gick tiden så otroligt fort och vips var det söndagmorgon och tid för att avsluta övningen. Packa ihop lägerplatsen och vända åter mot Revingehed.
 

Hemma
Skitiga och trötta anlände jag och Johnny till Gyllebo på söndagskvällen.
Nyduschad och fräsch som en nyponros åt jag en försenad bröllopsmiddag tillsammans med min käre Stefan.
Johnny låg utslagen på mattan. Där låg han och drömde om helgen som varit och hela tiden rykte det i hans högra bakben. Jag tror att han i drömmen ledde sina soldater mot den fiende som låg i skogen och tryckte.
På tvättlinan hängde mina gröna kläder. Rena inför nästa övning.
 

Jag vill tacka alla mina underbara kompisar i 462 kompaniet, och såklart särskilt mina egna gruppkamrater i Echo.
Såklart finns ibland en rå skämtsam ton som det ju blir med en massa grabbar. Man ger och man tar, för så är det i livet ... Ibland fräser någon till, blir förbannad. Man reder upp direkt och sedan fortsätter man i god kamratanda. Jag gillar den enkelheten.
Jag och Johnny är så tacksamma för den fina kamratanda som råder.
Jag tackar för alla glada skratt, alla hjälpande händer när jag varit för svag och utrustningen för tung. Jag tackar för all den kunskap övningsledare och ni alla förmedlar. Men mest tackar jag för alla upplevelser jag fått och som jag sparar i mitt minne och hjärta.
Love you all ♥
 
Dagens citat:
Du är född till att vinna
men för att bli en vinnare
måste du
planera för att vinna
förbereda dig för att vinna
och förvänta dig att vinna.
 
Höger vänster om marsch
Kram Annika