Allmänt

"Utmuad" av Mandelmannens fjällkor

Hej på er.
En kväll nu i midsommartid åkte jag och Stefan ensamma ut till Forsemölla.
Det var en kväll då alla förmodligen som bäst höll på med en massa midsommarstök.
Jag kände att jag bara behövde lugnet och tystnaden. Jag behövde höra vad min egen hjärna tänkte.
Vad rösten inom mig sa.
 

Det är galet vackert där vid Forsemölla. Rena paradiset.
Kvällen var ljummen och alldeles vindstilla. Inte en endaste vindpust.
 

På samma gång som jag så gärna vill uppmana varenda kotte om att åka ut hit, så vill jag bevara platsen hemlig och bara för mig själv.
Såklart är den långt ifrån hemlig och såklart ska människor åka hit. Fast helst bara några få i taget, så man inte stör platsens egen själ. Tystnaden och dess skönhet.
 
 
Överallt växte vilda blommor. Vilda sommarblommor.
Vild kaprifol, blåklockor och vilda rosor.
 

Att tassa runt där vid det magnifika vattenfallet,  att fånga ögonblicket med min kamera och stoppa tårna i det kalla vattnet. Att få känna den kalla strömmen mot min hud. Det är sådana ögonblick som är de bästa och största i livet tycker jag.
 
 

Jag smög sakta ner för den smala stentrappan, medan Stefan stannade kvar uppe i backen.
 

Jag ville så gärna smyga in i Mandelmannens fårahage och fotografera de små, blåa fjärilar jag brukar se där. Men just den här kvällen var hans fjällkor på ett surmulet och vresigt humör. Med stora kliv och ett ilsket råmande kom det mot oss med sina bjällror argsint svingande runt halsarna. Nej, arga kor som tycks vara i fel sinnesstämning är inget jag vill utmana.
Vi hälsade lite, innan vi var och en vände åter på vars ett håll.
 
(En beige,  vacker fjäril fångade jag för ett par år sedan - då korna var mer vänligt sinnade. Den kan man hitta här)
 

Istället för då vackra blå fjärilarna fick jag ta vackra bilder på min make.
En liten nyfiken kalv som var på bättre humör kikade nyfiket på från en annan hage vid vattenfallet.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Gör mer sånt som får dig att glömma
bort att pilla på din smartphone.
 
 
Jag älskar detta citatet. Gör det ibland hörrni.
Lägg undan telefonen. Låt bli att ta den med. Lämna den bara hemma.
Man måste inte vara anträffbar precis hela tiden.
Glöm det där om att man måste kunna ringa ifall det händer något ... våga leva lite farligt ...
Det är såååå befriande.
 
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Vilken natur.Tror inte det är Sverige du är.Har aldrig varit där.Förstår att ni njuter. Kram på dig Annika.

Svar: Ja, där är verkligen underbart. Fast jag, liksom många med mig, blir så klart lite hemmablind ibland. Vårt land är bedårande med all sin storslagna natur från norr till söder. Kram på dig.
Annika Olsson

#2 - - Yvonne i Järrestad:

Där är så vackert, så fint att komma dit ibland. Och du har rätt då det gäller telefonen. Vi har blivit hysteriska då det gäller att vara nåbara. Om vi kan släppa det, så är det väldigt skönt! Så det ska jag göra en stund idag! Kram!
/Yvonne

Svar: Härligt, jag försöker också begränsa mitt användande av mobilen, men som alla behöver jag påminnas om det där då och då. Hoppas du har en skön dag. Kram.
Annika Olsson

#3 - - Anna:

så vackert Annika. Dina bilder och din text.

De där blå fjärilarna har följt mig sen min vandring på caminon i Spanien. De är för mig ett tecken - andlighet och kärlek. När jag ser dem vet jag att jag inte är ensam
Varmaste kramen och tack för det vackra du delar

Svar: Så underbart att du också lagt märke till de blå fjärilarna. Jag älskar dem och ja, jag älskar ju det mest i vår underbara natur. Som små tecken som talar och är man ensam så är det så mycket lättare att se och förstå. Just det här är en underbar plats. Väldigt populär för målarkurser och fotokurser.
En stor kram till dig.
Annika Olsson