Allmänt

Kiviks marknad 2017

Hejsan.
Nu har det varit Kiviksmarknad här hos oss på Österlen.
Redan på måndagen sparkade hela spektaklet igång. Jag älskar stämningen och känslan av marknaden.
För mig är det förknippat med såååå mycket minne. Här hittade jag tex. mannen som kom att bli pappa till mina tre döttrar. Så nog kan man göra fynd här alltid....
 
Men den här måndagen blev mitt största fynd att efter sju långa månader äntligen få se skymten av min äldsta dotter Andréa.
Plötsligt stod de bara där, hela gänget med Andréa i centrum!
 

Jag och Stefan strosade runt där på marknadsfältet.
Något att handla fanns det inte tyckte jag. Inget som jag ville ha åtminstone. Med handen på hjärtat så kör vi nästan bara dit för att träffa gamla vänner och bekanta.
 

Vi förvånades lite över att det var så väldigt mycket människor redan den här tidiga måndagkvällen.
Men så var det ju också det perfekta marknadsvädret.
 

Jag och Stefan har fått som en liten tradition att äta älgkebab, där på marknaden.
Den här kvällen verkade det som om alla andra också fått den traditionen, för jösses vilka köer. Bakom tältduken kunde jag se hur de stekte kött för glatta livet.
 

Som inföding finns det gott om kända människor på marknaden.
Min fina kusin Lena stod plötsligt i andra kebabkön. Hon och hennes Claes gjorde oss sedan sällskap vid matbordet.
 

Ja en massa löst och olöst folk finns det där på marknaden, och jag älskar att träffa på dem alla.
I metropolen Kivik, som förmodligen har väldens vackraste marknadsplats.
 

Bäst på hela dagen var såklart detta .... mina döttrar och en hög med fina kompisar som jag älskar att träffa.
 

Dagens tänkvärda ord:
 
Nä ni tjejer, livet är ingen
saga.
Tappar du en sko vid midnatt
så är du inte Askungen,
utan riktigt full.
 
Såklart kan jag väl aldrig tro att någon av mina döttrar skulle berusa sig där på marknaden ...
Fast jag hoppas att de såg till att ha ordentligt roligt, för det är de som ungdomar ska ha. Såååå jävla roligt!
För det viktigaste i livet - är just att ha roligt!
Ha det hörni - roligt.
 
Kram på er
Annika
 
p.s varför köper man  egentligen dessa äckliga marknadskarameller vartenda år? Kanske är det bara för det hör till ...
 
 
 
#1 - - Yvonne i Järrestad:

Ha ha, ja visst är de hemska? Uppenbarligen är det många som gillar dem, annars skulle det väl inte löna sig att göra dem för försäljning?
Så roligt för dig att dottern är hemma - ja, roligt för henne också!
Må så gott och ha en fin fredag! Kram /Yvonne

Svar: Ja, kanske är det många i likhet med mig som köper dem utan att egentligen tycka om den ... Ha en fin fredag du också och en stor kram.
Annika Olsson

#2 - - Har slutat köpa dem för att typ kasta mer än hälften.... Men gillar traditionen och köper gärna lite körsbär på marknaden... 😀 :

Kram. Lena i Tomelilla

Svar: Ja, jag får nog också ändra mig. Jag har dem i skafferiet så tar jag dem när allt annat sött är slut .... som en nödlösning ungefär. Kram på dig.
Annika Olsson