Allmänt

Sommaren i närbild.

Hejsan.
Har ni tänkt på så vacker vår natur är, när man ser den sådär lite mer i närbild?
Tänk bara så fin en bild av en humla i en vindpinad rosenskära kan vara!
 

Spännande kan naturen också vara. Som den värsta thrillern, fast allt händer i en liten blomma ...
... för plötsligt kom en gurkspindel ångande med stora, bestämda kliv rakt in i bilden...
 

Där i den vindpinade blommans kronblad hade den vackra (Araniella cucurbitina) gurkspindeln monterat sitt fångstnät. Målmedvetet stegade han fram och konstaterade att han lyckats få två flugor i ett nät.
 

Genast satte gurkspindel igång att kalas för allt vad han var värd. Han tog inte den minsta hänsyn till den betydligt större humlan som glatt surrade runt och ideligen klumpigt fastnade lite i hans garn.
 

Humlan tycktes inte heller lägga märke till att han inte var ensam där i den vackra blomman.
Visst är vår natur fantastisk och vacker. Allting har en mening och det är verkligen "den enes död - den andres bröd". Livets cirkel.
 

På ett ställe i min trädgård har jag låtit vilda björnbär få lite utrymme. Jag tycker att dessa bär är så vackra, så de får vara kvar mest för sin skönhets skull.
 

I min trädgård blommar nu ulleternell, lavendell, solhatt ... och en massa annat.
Till glädje för mig och alla små kryp.
 

Ja idag blev det bara bilder från min "lilla värld".
Ibland är det skönt att bara fokusera på små, enkla ting. Det blir så avkopplande och skönt inne i huvudet.
Små, små korn av enkelhet och skönhet.
 
Dagens citat:
 
Alla kan hitta
skrot hos andra.
Var den som
vaskar fram
guldkornen!
 
Kram och ha en bra dag
Annika
 
 
 
 
#1 - - Yvonne i Järrestad:

Tack för dina vackra foton!
Idag ska jag ta en sväng i vår trädgård. Har varit på minisemester i Danmark 3 dagar. Nu får jag se till allt här, i morgon börjar jag arbeta igen!
Må så gott!
Kram /Yvonne

Svar: Det låter härligt med en Danmarkssemester. Jag har sett fina bilder på facebook på dig och det såg verkligen mysigt ut. Ha en fin dag och må väl. Kram Annika
Annika Olsson