Allmänt

Dyrlæge A. Henriksson

Kära Blogg
 
Det var den 3 juni och min 51:e födelsedag.
Nu tänkte jag inte särskilt mycket på min egen dag, utan den här dagen hade en mycket större betydelse och anledning till att firas alldeles extra mycket.
Min älskade dotter  Andréa, blev efter 6 år färdig med sin veterinärutbildning och kunde from den här fredagen kalla sig för veterinär.
 

Morgonen startade med att Stefan bjöd mig på en enkel frukost på sängen.
Det var första gången i vårt gemensamma liv som det hände, så jag får säga ett alldeles extra varmt tack.
 

Mina tankar gick tillbaka till den där sommaren för 6 år sedan. Sommaren då allting började gå på rätt håll.
Innan dess hade Andréa kämpat på några år med att plugga in olika kurser i matte , fysik mm för att överhuvudtaget kunna skicka in någon ansökan. På första ansökan blev det avslag, så då drog hon iväg till Australien för att lära sig om hur får är funtade. Men hon gav inte upp, utan sökte på nytt året därpå ...
Jag minns alltihop som om det var igår...
Eftersom Andréa var utomlands och jobbade (i USA tror jag visst att det var) hade jag fått den tunga uppgiften att mottaga svaret på hennes ansökan från Köpenhamns universitet. Jag minns fortfarande hur de danska orden flöt ihop framför mina ögon och jag kunde knappt tro att det var sant. Hon var antagen!!
När Andréa så kom tillbaka till Sverige fram mot höstkanten, fixade vi allihopa i hemlighet en överraskningsfest för henne, för att fira att hon var på väg mot sin stora dröm.
Så här glad blev hon då:
 
 
Den här fredagen var hon så i mål!!
Hon hade fixat hela utbildningen med bravur!!
Att ta veterinärsexamen i Danmark är en händelse som går tyst och obemärkt förbi.
De närmaste vännerna och familjen ville såklart fira och uppmärksammade Andréa:s stora dag.
Några av oss mötte upp henne utanför universitetets djursjukhuse när hon slutade.
Strax intill ligger en liten liten pub, som helt sinnesjukt är en av Carlsbergs största kunder. Jag tror nog inte en vanlig svensk kan fatta hur mycket öl detta lilla ställe omsätter... men så är det något helt annat att vara i Danmark.
Nåja, vi njöt av varsen kall dricka i det helt underbara vädret och gladdes med Andréa.
 

Sedan var det dags att dra vidare.
Vi hade bokat bord på en restaurang inne i byen, som Andréa kallar den stora stad som Köpenhamn är.
Där väntade ytterligare familjemedlemmar och vänner.
 

En bild som speglar innerlig syskonkärlek och äkta glädje får avsluta min bildkavalkad från dagen då jag blev mamma till en riktig veterinär.
 
 
Med ett citat av Astrid Lindgren säger jag Kram och Hejdå Bloggen:
 
"Gud bevare er från väldresserade ungar"
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Annika va fina bilder. Men du kära Annika skall inte glömmas, utan dig och ditt stöd så vet man inte hur det hade blivit . Så ett stort Grattis till er båda. Kram Kram

Svar: Åhh tack fina du. Jag hoppas att mitt stöd och peppande varit till hjälp.Kram kram
Annika Olsson

#2 - - Tina:

Men Annika vilken överraskning hon fick , jag blev helt rörd , en tår kom för Andrea.
Underbart , Och vilken dag att fira både dej och dottern .
Kram till dej och Andrea <3

Svar: Det var en härlig dag, och jag var så glad att få vara tillsammans med de flesta i min familj.Kram
Annika Olsson