Allmänt

Fräschaste 60-års fest jag varit på.

 
Hej hej
Ja nu var det förstås en 30 + 30 års fest.
Men vilka pinglor!!! Riktiga "doffsingar" som pappa Låke nog hade kallat dem.
 
Som ni kanske minns så åkte jag och överaskade med en blomsterbukett den där kvällen då min dotter och hennes kompis Elna hade blivit beordrade att göra sig redo för fest. Inlägget hittar ni här.
De båda tjejerna var i full färd med att göra sig fina för den överraskning de var inbjudna till.
 
-stanna en stund Annika, tills de andra tjejerna dyker upp, sa Elna.
 
Jag visste att det inte skulle dyka upp några tjejer ... men jag stannade och knäppte lite bilder på de spralliga töserna. Det sminkades och lockades hår, men mest skrattades det.
 
 
 -tror du att jag behöver mina discoörhänge, undrade Andréa.
Jag visste att de nog var onödiga, men spelade ovetande och svarade att det vet man minsann aldrig...
 
 

Så kom tillsist en kille och tutade utanför.
 
-herrejävlar, här håller en stor jeep utanför, sa Elna med darr på rösten.
 
Ja, inte kom där några tjejkompisar. De båda töserna fick vackert hoppa in i den stora bilen och följa med. Jag kramade om dem, önskade dem en trevlig kväll och så for de iväg.
 

Då startade jag och styrde min lilla bil mot målet för kvällens festligheter.
Jag skulle nämligen försöka föreviga de här damerna och deras tjejkompisar på en och samma bild.
Inte det lättaste...
 
Jag körde allt vad jag kunde till Löderup, där ett gäng underbara töser väntade.
Chef och initiativtagare var underbara Lisa. Förmodligen lite hämndlysten över att själv blivit grundlurad för en tid sedan ... men det är en helt annan historia.
 

Där stod de vackraste bord färdigdukat. En riktigt kock var inhyrd för kvällen och alla var förväntansfulla över att snart få dit de båda festförmålen.
 

Så anlände de då, Andréa och Elna och ett öronbedövande tjatter utbröt.
 
-mamma!! sa Andréa lite häpet när hon fick se mig ...
 
Det kramades och skrattades och vissa samtalsämnen gjorde till och med den store kocken röd om kinderna ...
 

Sakerna Andréa och Elna skulle ha med till kvällens tävlingar ställde till med lite oreda. För naturligtvis hade de båda inte riktigt följt instruktionerna ... De skulle till exempel ha med sig gurka. De flesta förstår att de är en vanlig slanggurka som åsyftas. Töserna hade med sig bostongurka på tub. Två pucko hade de bytt ut mot två bilder på Putin och Trump ... Lilla rara Jenny bara skakade på huvudet.
 

Så var det dags för kvällens första skål. En särdeles god snaps serverades av den gullige kocken, som berättade lite om innehållet i tösernas glas.
 
-ni ska bara "sippa" på den nu förkunnade han tydligt.
-sippa???? sa en förundrad Elna, som brukar kunna supa de flesta grabbar under bordet.
 
Hon såg ut att tycka det var ett urbota fjantigt sätt att ta sig en sup.
 

Så var det dags för den där gruppbilden som jag kommit dit för att ta.
Smått nervös, tyckte jag att vi skulle börja i vardagsrummet, mot den vita väggen.
Lisa hjälpte till att få alla och allting på plats ...
 
 

Nej, jag är ingen utbildad fotograf, men jag har ett brinnande intresse.
Bilderna där blev väl ganska ok ... men lite stelt och högtravande.
 
 
Nej sådär är ingen trovärdig bild av det här gänget.
Alltså fick de allihopa förflytta sig in i soffan istället.
Ja, som ni förstår så hade jag ingen lätt uppgift den här kvällen. Samtidigt som jag klöddade med inställningar  och blixt hit och dit, så skulle alla dessa tjejer försöka hålla sig lugna ...
Ja, det gick ju sådär ...
 

Och när de alla trodde att fotograferingen var över och klar, så sa jag:
-bara en till , en sista...
för det är alltid den där sista bilden, då när alla slappnar av och tror att allt är klart, det är alltid den som blir bäst!
 

 
Sedan vinkade jag glatt adjö till det här härliga gänget. Deras fest fick fortsätta utan mig och min kamera ...
 
Dagens citat:
 
I varje misstag bor en erfarenhet
som bara den får ta del av som
vågar ta risker.
 
Det är något särskilt med den här generationen ... eller är det bara det här glada tjejgänget ...?
Underbara är de!
 
Tack Lisa och alla ni andra från "the old Mama"
 
Ha en fin dag alla som kikar in.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Görel:

SÅ fina tjejer allihopa! Varför var vi aldrig så fina??? :O Vilken underbar tapet. Är det hemma hos Lisa? :)

Svar: Såklart var vi också lika fina ... med den tidens mått mätt. Nej, det är hos Lisas syster. Kram kram.
Annika Olsson