Allmänt

Tjuvar, banditer och en farlig massa gäss.

Hej hej
Vid den här tiden på året är Gyllebosjön nästan alltid fullsmockad av gäss. När jag och hundarna kommer smygande dit ner på morgonen blir det ett herrans liv på dem alla. De plaskar med vingarna så vattnet stänker omkring. De skränar och kacklar för full hals.
 
 
 
Borta vid badplatsen ligger bastun redo för sköna vinterbad.
På helgerna tänds bryggan upp med en massa mysiga marschaller och alla gässen får då sällskap av bleka, nakna människokroppar.
Själv har jag inte kommit till skott att testa det där. Även om det ser väldigt skönt och avkopplande ut, så vet jag att jag inte riktigt får luft när jag väl sitter i den heta vedeldade bastun.
 
 
 
Borta i häststallet lyser det från alla fönstren. Jag tycker alltid att det ser så inbjudande ut där, att jag nästan ibland är på vippen att kika in och se hur de har det och kanske få chansen att smeka någon mjuk mule.
 
 
 
Snart är det advent och då tänds det upp lite mer i vår sommarby. Det gillar jag verkligen.
Men samtidigt blir det då så uppenbart vilka stugor som är permanentbostäder och vilka som står tomma över vintern.
 
 
För någon vecka sedan fick jag höra att det varit tjuvar i farten i vårt fina område.  Jag blir alldeles vansinig så arg jag blir.
Det här att skilja på ditt och mitt ...
 
 
 
Många har skaffat bättre lås, högre staket och tjuvlarm, allt för att skydda sig mot objudna gäster.
Själv tror jag att det bästa skyddet är en god relation med grannarna. Att hålla koll åt varandra och våga lägga sig i, spela nyfiken och fråga om någon obehörig är i grannfastigheten.
 
 
 
Hemma hos mig bor ju dessutom en hel liten armé av tjutande alarm. Med tre ilsket skällande hundar förmodar jag att det inte skulle vara helt enkelt att smyga sig in här obemärkt.
 
 
 
Nog är det tråkigt alltid att man måste vara orolig för inbrott och tjuvar, fast jag tänker alltid att tillsammans i vår lilla by kan vi göra livet väldigt svårt för den här yrkeskategorin.
Genom grannsamverkan.
 
 
 
Dagens citat:
 
Livet behöver inte vara perfekt
för att vara underbart.
 
 
Tips:
När man som vi, bor ute på vischan, så är det såklart viktigt att ha en telefon som fungerar!
Laddningskablar och powerbanks finns här.
Skärmskydd finns här.
iDEAL of Sweden
 
 
Ha det gott
Annika