Allmänt

Skånes Djurpark

Hejsan.
I helgen har jag varit på Skånes Djurpark. Den där parken som ligger mitt i Skåne ni vet, ett stycke utanför Höör.
 
Dit åkte jag ganska ofta när mina tjejer var små. Vi var där med dagis och gjorde själv små utflykter dit.
Nu var jag inbjuden som influencer, bloggare och PRO-medlem genom InosSkåne. Det var underbara Fnulan och söta Joanna som samordnade alltihopa.
 
 
Det var ett litet förväntansfullt gäng som samlades vid entrén för en heldag i parken.
Genast slogs jag av hur välskött och vackert allting var där.
 
 
Skånes Djurpark hade bjudit in oss med hela våra familjer, vilket jag tyckte var oerhört generöst och givmilt. 
Den här dagen räknade de oss som sina VIP gäster. Åhhh jag har aldrig varit VIP förut, så det kändes lite extra malligt måste jag säga.
Såklart hade jag önskat att någon från min egen familj kunnat följa med, men ni vet ju alla hur Stefan har med sin fot och mina stora tjejer har ju fullt upp med sina arbeten.
Fast det fanns flera andra underbara familjer att hänga med, och jag fick följa med Fnulan och hennes bedårande dotter en sväng i parken.
 

Vi var inbjudna till en särskild privat uttermatning "backstage". Ett område dit man som besökare inte får gå på egen hand. Det där är lite synd, för just uttrarna är ju så roliga och spännande att iaktta.
Vi hämtades upp av två jättegulliga djurskötare.
 

Jag slogs av tjejernas oerhörda kunskap om både djuren i parken, men också om deras stora kunnighet om de vilda djuren och vår natur i stort.
 
Naturligtvis hör det inte till vanligheterna att deras djur är så tama som den lilla utterhona vi fick hälsa på här. Just den här lilla söta uttern hade genom en olycka mist sin svans som nyfödd och därför fått bli adoptivdotter till sin skötare i hela fyra månader. Och sånt skapar ju såklart ett särskilt band.
 

När vi hälsat klart på uttrarna så var vi alla hungriga.
Vi bjöds in till en härlig grillbuffé i restaurang Stallet.
Där fick vi lite skön skugga från den stekande solen. 
På buffén fanns det en massa härligt god mat. Ja, där fanns verkligen något för alla smaklökar. Något som passade både små och stora magar.
 

På eftermiddagen var det fritt att ströva runt i parken.
Jag gick med Fnulan och Mira på den hängbro som löper en bit upp ovanför djurhägnen. Därifrån såg vi de stora Kronhjortarna som låg och vilade under träden. Men hur vi än spanade och spejade så kunde vi inte se några vargar. Fast det gjorde inte så mycket. Upplevelsen att gunga fram där uppe vid trädtopparna var underbar i sig själv.
 

När jag sedan strosade fram i mina egna tankar, så insåg jag hur fint det blivit där i Skånes Djurpark.
Hur mycket det finns att göra och hur väl arrangerat det är för barn i alla åldrar och för vuxna i alla åldrar också för den delen.
Men extra mycket slås jag över hur vänlig och tillmötesgående all persona i djurparken är, och vilken otroligt mysig stämning som råder där.
 

När mina egna tjejer var små så tyckte de att höjdpunkten på vårt besök var de små björnungarna. Såklart var jag tvungen att kika ifall de fanns några små nallebjörnar. Jajamensan, uppe vid björngrottan hittade jag dem.
 

Efter att ha blivit bjuden på en av de största kulglassar jag någonsin ätit, tackade jag för mig och styrde kosan mot Gyllebo.
 
Jag måste verkligen tacka Skånes Djurpark för den här dagen.
Och trots att det inte fanns några som helst krav på att vi skulle skriva något om vårt besök, så kan jag verkligen rekommendera till att göra ett besök här.
 

Dagens citat:
 
Man kan inte piska in något i barn,
men man kan smeka fram mycket ur dem.
 
Såklart ett citat av vår underbara Astrid Lindgren.
 
Återigen tack alla som gjorde den här dagen till en toppendag.
Kram Annika
 
 
 
2 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: frostavallen, skånesdjurpark, utflyktstips
#1 - - Villa Ryttarängen:

Åhh det var längesdan jag var där. Vi hade en god vän som jobbade där när våra barn var små så vi var också lite VIP en gång. Härliga bilder och jag tror minsann det har hänt en hel del sedan sist. Kram Pia

Svar: Ja det har ändrats en hel del sedan jag var där med mina töser. Jag blev bara positivt överraskad. Kram på dig Pia.
Annika Olsson

#2 - - Fnulan:

Men fina Annika, vilket härligt inlägg med fina bilder och bra text. Tack snälla för att du kom och förgyllde min och Miras dag. Jag hoppas att vi ses snart igen!^
KRAM

Svar: Tusen tack. Ja det hoppas jag, att vi snart ses igen. Kram och hälsa lilla, fina Mira.
Annika Olsson