Allmänt

En helg i Stockholm, del 1

Hejsan
Att vara med på ett springlopp i Stockholm betyder ju att man även bjuds på en semesterresa på kuppen.
Och vad kan vara mysigare än att åka på en weekendtripp till vår huvudstad tillsammans med en älskad dotter.
Vi lyckades pricka in ett Stockholm som bjöd på ett underbart väder hela helgen.
 
 
Jag och Amanda liftade till flygplatsen med yngsta dottern. Det passade bra eftersom Emmy ändå skulle på en anställningsintervju i Malmö.
Lite fika och ett par selfies i spegeln så var resan påbörjad.
 

Framme på vårt hotell, Haymarket, gjorde vi upp lite planer för helgen. Såklart stod shopping och strosande på staden högt på vår "att-göra-lista".
 
 
 

Vårt hotell var jättemysigt och allting var verkligen till belåtenhet. Personalen var underbar.
För att spara in lite på våra kostnader så hade vi valt ett rumt utan fönster. Det gjorde att man fick känslan av att bo under däck på en stor båt. Om vi är rikare nästa gång vi kommer till Stockholm så väljer vi nog ett rum med fönster istället, fast det var ändå helt ok.
Ett stort plus var hotellets härliga läge vid Hötorget. Platsen var överfull med ljuvliga blommor och kantareller i höstens alla färger. Som en riktig färgbomb. Där var det underbart att strosa runt och insupa allting.
 

Jag och Amanda passade på att åka iväg och hämta ut våra nummerlappar till springloppet. Sedan gick vi mest runt och njöt av dagen.
Lite kända platser passerade vi såklart.
Olof Palmes minnesplats, där han sköts till döds samma dag som jag var i Afrika och förlovade mig för första gången... så olika en dag kan bli för människor ...
 
 
På kvällen blev jag uppsminkad och tillsnyggad ... så gott det nu gick.
Min fina Amanda är ju utbildad hudterapeut, och brinner lite extra för smink och hudvård. Tur för mig.
 

Jag var glad över att ha ett helt gäng underbara bloggvänner från trakten som kunde ge oss lite bra restaurangtips. Tack för det alla finingar!!
Första kvällen valde vi Caliente tapasrestaurang.
Så mysigt och så gott!
Enda problemet var att vi åt på tok för mycket, och tanken på att kunna springa en hel mil med så tjocka magar nästa dag kändes ganska främmande för stunden.
 

Trots att vi var sådär väldigt mätta när vi somnade som prinsessor i den stora hotellsängen på kvällen, så slank det ner en diger hotellfrukost nästa morgon. Ett springlopp på en mil kräver ju faktiskt lite energi när man tänker efter...
 
Mer om vår Stockholmshelg får ni läsa i ett annat inlägg.
Vill ni kolla på inlägget om vårt springlopp så finns det här.
 
Dagens citat är till alla mina fina döttrar:
 
Vem som helst kan få dig glad genom
att göra något speciellt.
Men bara någon speciell kan få dig glad
utan att göra något.
 
Ha en fin dag och kram från mig.
Annika
 
 
 
 ... by the way ... emmy fick det där jobbet...