Allmänt

Vill ni dö, eller?

 
(inlägget innehåller reklamlänkar)
 
Hej hej
Ja, den frågan ställer jag mig ofta nu på hösten ...
Många människor verkar liksom vilja spela lite roulette med sin egna liv när mörkret kryper på.
Det jag syftar på är folks ovilja att bära reflexer! Eller är det bara tanklöshet.
 
 
Inte nog med att många helt låter bli att sätta på sig reflexer, de klär sig dessutom nästan uteslutande i svarta, eller mörka färger. 
Såklart måste jag själv också bättra mig och se till att synas mer i skymningen.
 
 
Även om det är bilistens skyldighet att ha kontroll och aldrig köra fortare än att han kan stanna, så gör det ju inte skadan mindre vems fel det var när olyckan väl är framme.
Jag tycker att vi alla borde ta vårt ansvar och på med reflexerna.
 
 
 
När jag var barn så hade man en liten reflex som satt fast med en säkerhetsnål inne i höger jackficka På kvällen lät jag den bara hänga ut från fickan. Jag minns att det var väldigt praktiskt, för då visste jag att den rätta sidan att gå på var den andra. Alltid gå på vänster sida.
Då fanns inte så bra grejer som varselkläder och reflexvästar.
 
 
Kvällens citat:
 
Myt: En olycka kommer sällan ensam.
Sanning: Enligt SCB är de flesta olyckorna singelolyckor.
 
 
Tips:
Snygga reflextofsar att sätta på väskan, vagnen eller jackan finns här.
Det finns även en deluxe variant här.
För att se och synas kan en mössa med led-ljus vara perfekt, finns här.
Perfekta saker till juklappslek, adventskalender eller dig själv.
 
 
Var rädd om er.
Kram Annika
 
 
#1 - - Anonym:

Har fortfarande såna med säkerhetsnål i fickan☺

Svar: Underbart!!
Annika Olsson

#2 - - Villa Ryttarängen:

Klart man har reflexer. Jag har en väst på mig när jag är ute på promenad även på eftermiddagen när det inte är så mörkt. Jag vill inte dö. ar även sådana man sätter runt handleden. Bra inlägg! Kraaaam Pia

Svar: Jag brukar också ha väst, men ibland glömmer jag och slarvar när jag ger mig ut.... Vi är många som behöver skärpa till oss. För fy bubblan så läskigt det är när man kör bil och man inte ser människorna som går i väggrenen. Bamsekram till dig Pia.
Annika Olsson