Allmänt

Vemodigt vackert.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
 
Hej.
För en tid sedan fick jag en fråga av en vän...
Hon undrade när jag tyckte att det var den bästa tiden att besöka Österlen.
Helt utan att egentligen tänka mig för, så svarade jag bara helt spontant  "hösten"...
 
 
 
Efteråt har jag funderat på om det kanske var ett dumt och förhastat svar. Att locka någon till Österlen när allt är dimmig, grått och trist...
Men så mindes jag den där lördagsmorgon då jag själv vandrade från Vik söderut mot Baskemölla.
En absolut magisk morgon.
 
 
 
Mitt svar kommer nog alltid vara detsamma ... bästa tiden på Österlen är hösten!!
Så vemodigt vackert, att det känns i kroppen.
 
 
 
Den tidiga novembermorgonen var lite regntung men väldigt varm för årstiden.
Överallt lyste vresrosbuskarna röda av sina övermogna nypon.
 
 
Ett ensamt svanpar låg och guppade i strandkanten. Hela tiden skiftades de om att sticka huvudena i vattnet och leta efter mat.
Lite grann som "jag är ute när gumman min är inne", tänkte jag roat för mig själv.
 
 
 
Havet och naturen är så vacker där vid Prästens Badkar.
Jag och Stefan är ofta där och andas frisk havsluft tillsammans. 
 
 
Men den här morgonen var jag ensam. Helt ensam. Inte ens någon liten hund var med mig. Inte heller mötte jag eller såg jag en levande själ den här tidiga lördagsmorgonen.
Det passade mig förträffligt, att för en liten stund få ha allt detta för mig själv.
 
 
En ensam bänk som inbjöd till en stunds vila.
Jag valde att sjunka ner på knä istället med min kamera och föreviga de små blå klockor som tappert lyste upp i höstmörkret. Riktiga överlevare.
 
 
Ja, bästa tiden att besöka Österlen är absolut på hösten ... och kanske på våren.
...och ni som känner mig väl, ni vet ju hur mycket jag älskar den Österlenska vintern ... haha ... mitt svar blir nog som den danska slogan för Tuborg ...
 
-Når smaker en Tuborg best?
-Hvergang!
 
Precis så är det med Österlen!
Alltid lika undebart.
Skönheten ligger som bekant i betraktarens ögon... men de ögon finns väl inte som inte kan se att det här, det är vackert.
 
Tips:
Något som också är vackert är julgransdekortioner. Varje år köper jag något nytt till vår egen julgran här hemma. Hos oss har det blivit lite av en sport att leta upp vad jag köpt - årets nykomling i granen.
I år har jag klickat hem en iskristall, en smörblomma och ett julhjärta.
Fler vackra juldekorationer hittar ni här.
Ha en fin dag och kram
Annika
 
 
 
 
 
#1 - - barbro:

Jag håller med dig att hösten är underbar på Österlen,då lugnet har lagt sig,och man bara kan vara.Vackra bilder förresten.

Svar: Tusen tack! Ja nog är det en underbar liten plats - vårt fina Österlen. Kram.
Annika Olsson