Allmänt

Helgen då Österlen Lyser.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
 
Hej hej.
Den här helgen lyser Österlen upp lite mer än vanligt.
Sedan många år tillbaka så har Österlens små byar tävlat lite om vem som kan bli årets ljusby och vem som då lyckas lysa upp mest. Det tänds tusentals marschaller längs med gator och små torg. Man går ut ur stugorna, man träffas och äter grillad korv. Alla små och stora byar är med.
 
Det har också blivit lite av ett startskott för att lysa upp sina egna små trädgårdar. Det hängs upp ljusslingor i träd och buskar och många smyckar sina uppfarter med ljus och marschaller.
Ett härligt och mysigt inslag vid den här tiden på året när mörkret annars tar över.
 

Ikväll klockan 17.00 är det en ljusmanifestation på Christinehofs slott. En manifestation för att stoppa de galna gruvplanerna på vårt vackra Österlen.
Bilderna är från ett tidigare år, då Christinehof lystes upp under "Österlen Lyser".
 

Mitt härligaste minnet från Österlen Lyser, det var det där året då jag fick för mig att springa en halvmara i mörkret.
Jag minns att jag tänkte att det där kan väl inte vara så himla svårt ... en mil hade jag ju klarat förut ... bara dubbelt så långt ...
Det var tuffare än vad jag någonsin trott, men det var samtidigt så himla mysigt att springa i mörker med bara en pannlampa och passera små Österlenska byar med massor av marschaller och människor som peppade. Det vill jag gärna uppleva igen.
 
Kvällens citat:
Varje möjlighet har ett problem.
Varje problem har en möjlighet.
 
Tips:
Det är nu bara några timmar kvar att fynda Markslöjdens julbelysning på Camprade.
Min adventsstjärna som jag klickade hem var återigen slut, men den här dubbla fönsterstjärnan hade jag gärna haft istället. Eller en dubbelstjärna att ha framför fönsterpartierna som den här.
Jag ska köpa en särskild julklapp till en lek på julafton och då kunde den här kanske passa bra.
Fina saker till bra priser, men erbjudandet gäller bara idag.
 
 
Ha en fin Alla Helgons Dag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Channal:

Vilken rolig idé! Även alla kyrkogårdar runt om i hela landet lyser vackert i natt.

Kram Anna

Svar: Ja, det är en vacker och känslosam helg. Ha en fin söndag Anna och kram.
Annika Olsson