Allmänt

Tummen upp för Österlens Garden Show.

Hejsan.
I helgen har det varit ett nytt inslag här på Österlen. I Lunnarp anordnades den första Garden Showen.
Vad det egentligen var, det hade jag inte någon klar uppfattning om egentligen.
Men som de flesta vet, så gillar jag trädgård och blommor, så jag ville såklart åka dit.
Med lite övertalningsarbete och mutor av min käre make Stefan, så blev det en tur mot Lunnarp i söndags.
Oboy, vilken utställning och vilken Trädgårdsfest!!
 
 
Jag kan bara ge högsta betyg på precis allting där.
 
När vi skulle parkera, så kunde jag se hur Stefans mungipor sjönk ner en bra bit. Han har som många vet, rysligt ont i foten, och när parkeringen låg ett bra stycke från utställningen så förstod vi båda att det skulle bli problem för honom.
En leende och tillmötesgående parkeringsvakt hjälpte oss villigt med det lilla bekymret. Det var bara för oss att köra tillbaka till en handikappanpassad plats istället. Så hjälpsamma, på äkta Österlenskt vis!
Och när vi kom innanför entrén och möttes av små traktorer, då var Stefans mungipor uppe vid öronen igen.
 

Det var inte bara medlockade äkta makar man hade tänkt på. Även för barnen hade man gjort särskilda aktiviteter. I ett tält fanns en massa roligt för dem att hitta på. Och som trädgårdsälskande mamma så vet jag att det är skönt när både ungar och "gube" hålls på gott humör. Då kan man själv bara lulla runt och titta, lukta och njuta i godan ro.
Ja, det var helt enkelt en trädgårdsshow för hela familjen!
 

Till de som inte hade någon "gube" med sig när de kom dit, kunde skaffa även det på plats.
På ett ställe hade man byggt upp den raraste lilla trädgård ni kan tänka er. På lördagen fanns vår välkände Ranelid också på plats och för de giftassugna så gick det utmärkt att svära evig kärlek och trohet där på plats. Vips var de så gifta och kunde åka hem som man och hustru.
Jag kikade lite efter den där vigselförrättaren Ranelid när vi strövade fram på söndagsförmiddagen. Ja, jag tänkte att lite förnyelse av allt det där vi lovade, nog kunde behöva fräschas upp. Bara som lite påminnelse liksom. Men till Stefans stora lättnad verkade Björn hålla söndag hemma på Kivik istället den här dagen.
 

Jag som går i växthusdrömmar stannade vid ett  underbart glashus i träprofiler.
 
-itt sunt kan ja spiga ihubba sell, viskade Stefan i mitt öra och stylta snabbt förbi med sin krycka.
 
(han menade alltså att han skulle kunna tillverka ett sådant på egen hand, för er som inte förstår hans skånska språk)
 
Men jag gick i alla fall in och tog en broschyr och drömde mig bort till min egen odling i framtiden.
Så vackert!
 
 
Såklart fanns det vanliga växthus också på plats. Och såklart fanns en annan välkänd trädgårdsprofil på plats. Peter Englander, känd med sina medelhavsträdgårdar, citroner och oliver.
 

Överallt kunde man handla växter, blommor och trädgårdskonst.
På ett ställe stod en man och pratade om trädbeskärning.
 

I ett stort tält kunde man sätta sig i lugn och ro och lyssna på en massa fantastiska blomstertips.
Det var ingen mindre än min favorit, Gunnel Carlson. Jag älskar henne och drömmer ibland om att få jobba med henne. Att i lugn och ro få ta del av allt hon kan, hennes jordnära sätt att se på trädgård, planteringsmisslyckande och glädjen när det omöjliga blir en lyckoträff och frodas och blomstrar.
 

Såklart hade Karl-Fredrik på Eklaholm också en liten utställning där på Garden Showen.
Ja, vem vill inte äga en sådan här hängmatta?
Själv började jag genast grunna på var i min egen trädgård den skulle kunna hänga.
 

Och såklart!!! ... Naturligtvis var där tulpaner från Österlen Tulpaner.
Som små smycken utplacerade lite varstans fanns de bara där. Så vackert, så genomtänkt, så finurligt och roligt. Med gamla jordbruksredskap som stilla stilleben smyckade med traktens egna tulpaner.
Plus och tummen upp för det.
Kanske minns ni när jag besökte Österlen Tulpaner tidigare den gångna helgen... annars kan ni kika in här.
 
 
Allting handlar om förväntningar. Hur man upplever saker och ting bestäms utifrån vilka förväntningar man har.
Österlens Garden Show slog alla mina förväntningar med hästlängder, och jag hoppas att det kommer bli en repris nästa år. En så underbar dag, med ett väder som också bjöd till lite extra.
 
 
Fylld med idéer och skaparlust åkte jag hem till min egen lilla oas i Gyllebo igen.
 
Dagens citat:
 
När man tänker något vänligt
ska man tänka det högt.
 
Ha en fin dag och kram.
Annika
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Rebecka Lindström:

ser ut att ha varit en fantastisk dag :)

Svar: Det var det verkligen.
Annika Olsson