Allmänt

Syrener i köket, sommaridyll för kossorna och mammas dag.

Hejsan
Allt det där är saker som verkligen hör försommaren till för mig. Att plocka in ett fång syrener och sätta i en gammal porslinskanna. Det är så fint tycker jag.
Jag har lärt mig att man måste plocka bort alla bladen så att inget blad alls hamnar i vattnet. Annars slokar syrenbuketten på ett nix. Jag brukar ta bort precis alla bladen och kanske sticka ner någon stjälk lite vid sidan om istället. Dessutom så bankar jag till stjälkarna med en hammare, så de splittras för då håller de också längre. Lite sommartips som är bra att veta.
 
 
 
 När man ska köra till oss här i sommarbyn i Gyllebo, så kör man genom en allé med kohagar på båda sidorna av vägen.
Det är en så härlig syn nu med alla de varma korna som går där i sina hagar och flåsar och idislar. De dricker och svalkar sig i de sjöar som bildats och ser ut att ha ett riktigt bra ko-liv allihopa. En riktig sommaridyll om man är en kossa.
 

Den här dagen är min mammas dag. Hon skulle fyllt 76 år precis idag.
Grattis mamsen och hoppas du har det bra där uppe i det blå.
 
 
Det är något visst med den här tiden i maj. Allting är så vackert och hoppfullt. Jag tror nog att min mamma Ingrid var nöjd med att ha sin födelsedag just den 22 maj, när så mycket i naturen står i blom. Blommor som hon älskade så mycket. Grattis mamma Ingrid ♥ 
 
Kvällens citat:
 
Så vackert det skulle
vara att kunna resa upp till
himlen och föra en älskad person tillbaka
för att tillbringa en dag med denne
på jorden; bara en dag, en sista dag
tillsammans.
 
Så tänker jag ... "men när den dagen är till ändå då"?.... ett nytt hemskt avsked ....
Det är nog bra att livet är som det är ändå. Allting måste ha ett slut, hur ont den än gör.
 
Därför måste man passa på att njuta så mycket det bara går av varje stund här på jorden.
Det är vi skyldiga oss själv.
 
Kram på er
Annika
 
(foto:Amanda Henriksson)
 
 
 
 
 
#1 - - gerd hansson:

Då rätt skrivit. Visst skulle man vilja ha en endaste dag med våra käraste.Men som du skriver svårt avsked igen.
Kram Kram.

#2 - - Tina ME:

Tack för senast Annika och tack för tips med syrenerna. Det ska jag testa! Kramar //Tina

Svar: Tusen tack själv Tina, så trevligt det var!!! Test att göra så, de håller i alla fall lite längre tycker jag ... fast de kan vara lite svårflörtade. Kram på dig.
Annika Olsson