Allmänt

Jag kunde inte förmå mig att halshugga honom.

Hejsan.
Nej, jag har inte blivit någon kallhamrad mördare på sista tiden. I alla fall inte när det gäller riktiga mord och dråp som man läser om i kvällstidningarna.
 
Den som det handlar om här var helt enkelt bara en snigel. (om det nu är så bara)
Jag tog honom på bar gärning här hemma för några kvällar sedan i min trädgård...
 

Jag har tidigare visat här på bloggen min finurliga uppfinning. Åtminstone har jag själv tyckt att jag var rysligt smart och påhittig.
Det är en plåtring av koppar som jag satt runt min fina blomsterbuske som jag är så himla rädd om. Min "Moses brinnande buske", som jag fått av min mamma för länge sedan.
Mördarsniglarna tycks gilla den där blomman lite extra och en kopparplåt gör att de inte kan slemma sig in där, tänkte jag, och det har också fungerat i några år nu.
 

En kväll tyckte jag att det såg ut som om något nafsat på min kära blomma. Omöjligt, tänkte jag för mig själv.
Nästa kväll var där ännu mer nafsat ...
Kvällen efter igen, smög jag ut lite senare för att kika till min buske. Det är på kvällarna de sluga sniglarna kryper fram.
Det var då jag kom på honom. Jag tog honom på bar gärning!!
 
 
Mycket riktigt. Där satt han och mumsade innanför ringen... men inte alls den jag hade trott ...
Det var en pantersnigel. En pantersnigel som sägs vara bra att ha i trädgården. Den påstås inte göra någon som helst skada i ett trädgårsland eftersom den bara äter döda växtdelar och trivs bäst i komposter. Dessutom finns det viss forskning som säger att den ska mörda mördarsniglar och det hade ju varit bra.
Tsss ... här hade jag tagit den där illbattingen på bar gärning med att för fullt mumsa på min kära Moses brinnande buske.
 
 
Men inte hade jag hjärta att döda honom. Kanske hade han av misstag kommit innanför kopparringen och inte haft något annat val än att äta på det som fanns tillhands där. Ja, så var det nog.
Inte kunde jag halshugga honom och kasta i en mjölkkartong full med grovt salt i.
Varligt bar jag upp honom till komposten istället.
Nu håller jag tummarna för att min blomsterbuske repar sig och får blomma riktigt mycket i sommar.
Och att pantersnigeln nu lär sig vad det står om honom på wikipedia.
 

En blomma som just nu förgyller min trädgård är den söta vallmo som jag för en tid sedan fick av en god vän. En orange vallmo. Visst är det en underbar färg!?
 

Kvällens citat:
 
Stor är den
som får andra
att känna sig
större.
 
Ha en härlig kväll, och döda inte djur i onödan... även om de kanske äter på din buske ... 
Kram Annika