Allmänt

Insynsskydd och små gröna tomater.

Hej hej
Jag tänkte bara kika in lite snabbt ikväll med bilder från min trädgård - igen!
Jag vet, det blir mycket trädgård nu. För er som är mindre roade av just det, så kommer det kalasinlägg i morgon...
 
Det växer och blomstrar så mycket överallt så jag måste bara föreviga och visa lite mer.
Den spaljé med olika växter som vi byggde i fjor blir alltmer täckt med grönska nu. Den ska ju ge ett visst insynskydd mot det vackra, nybyggda hus som gränsar till en del av vår trädgård.
Och titta nu så vackert det blommar. Små gulliga klematis har slagit ut.
 
 
Naturligtvis så har det växt mest på sidorna av spaljéen, och där vi egentligen vill ha mest insynsskydd, där är det nu som glesas. 
Det är lite som när vindrutetorkarna slutar att fungera... då kan man väl ge sig sjutton på att det är mitt i synfältet på förarsidan som det tar som sämst och sikten blir dålig. Då får man liksom sitta och hänga mot mitten i en lätt hukad ställning för att överhuvudtaget kunna se ut genom vindrutan. På passagerarsidan brukar det vara klart och fint - alltid!
 
Men kanske är det en liten gles glugg just där i spaljéen för att vi ska lära känna de här trevliga människorna som ska flytta in. En liten snackeglugg där vi kan prata med varandra då och då... Det tror jag bestämt!
 
 
Bakom mitt orangeri blommar nu min stora rosa rhododendron för fullt. Eller den jag önskar ska bli stor i alla fall .
Den är så vacker och jag har ställen i min trädgård som jag skulle vilja fyllt upp med stora maffiga rhododendronbuskar. Vi får se ... kanske till hösten ...
 
 
Inne i orangeriet forsätter det att växa. Små tomater har det blivit lite här och där, men också små chilisar.
Jag är ingen erfaren odlare, så det ska verkligen bli spännande att få se hur det här går och om det blir något resultat.
 
 
När jag går runt och pysslar på vår tomt så har jag alltid en av våra små hundar i släptåg. Det är lilla hunden Lykke. Hon är som min skugga. Alltid glad och intresserad.
 
 
Vad äter ni när det är sommar, sol och varmt.
Hos oss har det blivit väldigt mycket sallad. Mmmm ... det är så himla gott.
 
 
Kvällens citat lär vara från Tomas Ledin ...
(fast egentligen är det väl så, att vi kan aldrig vara helt säkra på i vems mun orden varit först)
Nåväl ...
 
Kvällens citat:
 
Det måste vara helt
okej att göra fel, att
misslyckas, bara man
drar några vettiga
slutsatser av det.
 
Ha en mysig kväll och kram från mig.
Annika
 
 
 
#1 - - emma:

vilka fina bilder:)

Svar: Tack!!
Annika Olsson

#2 - - gerd hansson:

Vilken trädgård det växer och blommar i alla hörn. Vad ger du för gödning eller är det bara för du pratar med dom?
Tack för fina bilder en stor KRAM

Svar: Det är nog för att jag pratar ... lite blåkorn här och där. En del blommar som aldrig förr och annat har tynat bort, så som det ofta blir i en trädgård. Kram kram.
Annika Olsson