Allmänt

Snöstorm på Österlen

Hejsan.
Här på Österlen har vi fått snöstorm och snökaos.
I smyg så älskar jag det! Det har jag gjort ända sedan barnsben. Det är något härligt med naturens fenomen som vi människor inte rår på eller kan påverka. Jag gillar det! Att vi alla helt enkelt måste anpassa oss.
Det kvittar hur vi dividerar och har olika åsikter om snön - det fortsätter att snöa precis lika mycket, vad vi än anser om det.
 

När jag var barn så tyckte jag inte att det var så mycket väsen för lite snöstorm. Det var inte förrän de började sända lokalradion och vår käre radioprofil, Walde Bengtsson kom ut i etern. Då gjordes det till en stor sak bara det kom en liten snöflinga här i vår landsända.
 
Jag minns att vi fick försöka ta oss till skolan oavsett väder, och visst hände det att vi blev sittande med vår skolbuss i någon driva långt ute på vischan. Fy bubblan vad spännande det var, tyckte jag.
Så minns jag nyårsafton 1979 ... ja då var det förstås inte fullt lika kul att sitta insnöad långt ute i skogen på Christinehof, när alla kompisarna festade loss i byn Brösarp ...
 
 
Numera jobbar jag ju hemma och behöver inte ge mig ut i trafiken. Det är lite skönt förstås .... men jag gillar egentligen den där spänningen som det blir att ge sig iväg ut i snöyran...
Såklart går jag runt och kollar ut på härligheten. Jag gluttar genom både fönster och dörrar.  Jag tänder lite ljus, ser till så fåglarna har extra mat och bara njuter. Snöyra här på Österlen kan vara magiskt tycker jag.
 

Några som också älskar snöyra är våra småhundar. Molly och Lykke. De blir vilda av glädje.
Och såklart måste det skottas så de kan springa runt lite lättare.
 
 
 
Dagens citat:
 
En ny morgon visar sig,
livet går vidare.
Njut av att få vara med
på resan även idag.
 
Ha det gott och kram på er.
Annika
 
 
#1 - - Anneli Ovesson:

Där är vi lika, både lite spännande o mysigt o livet lugnar ner sig för en dag eller två ( dock har vi ingen snö just nu).
Minns oxå nyår 1979, var insnöad mitt ute i skogen med min gamla farmor o kunde inte komma hem till gänget i stan, helt knäckt var jag....15 år var det en mardröm ju.
Synd att det var slut på ditt krisförråd just innan ”krisen” kom😅😇

Svar: Haha ... här finns resurser i mitt förråd ska du veta. Det är nu man rotar fram det där i frysboxen som alltid hamnar på botten. Ha en fin dag och en stor kram.
Annika Olsson

#2 - - Yvonne :

Hej mitt i fortsatt snöyra!
Härligt när man kan vara inomhus och se ut på vädrets makter. Men sitta i bilen? Nej tack! När jag körde hem i tisdags så tänkte jag att " ja,ja, lite snö är ingen fara". Store tid, sällan har jag varit så rädd som under de två timmar det tog mig hem fr Ystad..! Bilar låg här och var, några stora olyckor hände, vindrutetorkarna blev till isklumpar så sikten blev än värre... Nu hemma för andra dagen. Jag vet att det blir avdrag på lönen, men det får det bli. Jobbar undan det jag kan här hemma, tänker att jag har nytta av det längre fram på jobbet.
Och fåglarna får mat, så klart!
Må så gott, var rädd om dig!
/Yvonne

Svar: Ja när det blir sånt här väder så får man använda sunt förnuft och lätta rejält på gasen. Ha en fin dag och njut av den oplanerade fritiden. Kram kram
Annika Olsson