Allmänt

Ett favoritställe

Hej hej
En kväll i veckan var vi och åt på mitt favoritställe. 
Franskans Creperia i Rörum.
 

Jag har skrivet om Franskans här på bloggen många gånger förut, och ni som följt mig ett tag vet säkert att jag älskar det här stället.
Här är så enkelt, trivsamt och de har en fantastisk personal.
 

Och såklart är deras galetter fantastiskt goda. Galette är en sorts pannkaka gjord på bovete.
Ljuvligt goda med olika sorts fyllning.
Mina favoriter är Lutterlögn och Vricklund.
 
 
Jag älskar att deras rätter bär namn som är hämtade från filmen Bombi Bitt. Härligt, roliga namn som känns så välbekanta.
Stefan satsade den här kvällen på en mer matiga variant med lammfärsbiff i. Ljuvligt god kan han intyga.
 

Mätta satt vi sedan en lång stund och njöt av livet och lät maten sjunka.
En huskatt gjorde oss sällskap i solen.
 

Det är något alldeles särskilt när man ätit där på Creperian. Man blir alltid kaffe- och dessertsugen.
Det smakar så ljuvligt med en pannkaka till kaffet med jordgubbssylt och grädde. Det lägger sig som grädde på moset.
 
 
Ännu kan man slinka in där på Creperian utan att ha bokat bord. För det mesta finns det plats, om man bara är två.
Fast om en vecka börjar den stora industrisemestern och veckan därpå är det byggsemestern som kör igång. Då gör man nog bäst i att boka bord i förväg. Men gör det ifall ni är i krokarna. Det är så gott och mysigt.
 
Dagens citat:
 
Kaffe är giftigt
Solbränna är farligt
Ordspråk är nyttigt.
 
Ha en fin dag och kram
Annika
 
 
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt, Österlen;
Taggar: franskans creperia, franskanscreperia, matställeösterlen, rörumsby, Österlen
#1 - - Åsa Aabakken:

Härliga bilder. Österlen verkar så himla härligt och du är en bra ambasadör för landskapet. Ha en trevlig helg

Svar: Åhhh tack för fina ord. Hela vårt underbara land är ljuvligt och har så mycket att bjuda. En stor kram.
Annika Olsson