Allmänt

Dessa trollsländor, jag älskar dem.

Hejsan
Jag vet inte om jag har rätt eller fel, men i år är det galet mycket trollsländor. Åtminstone här hos oss i Gyllebo.
Det är något med dessa stora insekter som gör mig så fascinerad. De är så vackra och läckra tycker jag.
 
 

Ofta hör man människor som påstår att trollsländorna bara lever en endaste dag.
Stefan brukar skrattande säga att den där, han har i alla fall tur med vädret idag, när han ser en slända flyga runt i vår trädgård.
Men det är alltså fel och de flesta arter lever flera månader.
 
 
En skröna från förr var att trollsländor kunde sticka ut ögonen på folk eller sy ihop ögonlocken på sovande människor. Man trodde också att om en trollslända flög över ens huvud så vägde de ens själ och detta kunde leda till olycka.
Jag blir mest glad när jag ser en sådan här stor insekt flyga runt. De är så pampiga på något vis.
 
 
Jag tycker det är bra att trollsländorna vill hålla till hemma hos mig. De äter både mygg och andra små retliga insekter som inte är riktigt lika roliga. Kanske de till och med kan tänka sig att mumsa i sig en och annan fästing också.
 
 
En annan insekt som jag tycker väldigt mycket om, det är humlorna.
Alltså, de är bara så gulliga!
 

Kvällens citat:
 
Det är värt att bli betraktad som en
idiot, om det är priset för att gå sin
egen väg.
 
//Ola Salo
 
Det där är så rätt tycker jag.
Man ska lyssna på sin egen röst och göra det man själv brinner för.
Fast för att höra vad sitt eget hjärta sjunger om, behöver man ibland bara omge sig med tystnaden och lite humlesurr.
 
Ha en fin kväll och kram
Annika