Allmänt

Att välja häck

Hejsan.
Varje år när vår spireahäck blommar så skänker jag min mamma Ingrid en tacksam tanke.
 

Det var när vi sålt vårt vackra lilla gästhus på tomten bredvid, som vi stod inför valet av häckplantor.
När vi själva ägde det lilla huset så fanns det en stenlagd gång mellan våra hus. Men när det blev nya ägare och grannar i det lilla huset, så ville vi båda ha lite avskildhet. Valet föll då på en häck av något slag.
 

Ingen av oss var några hugade häckklippare, så vi enades snabbt om att det inte skulle vara någon krävande häck. Ingen man behövde forma och klippa flera gånger per säsong.
Jag minns att jag pratade med min mamma om det där. Det var i slutet av hennes sjukdomstid och hennes lungcancer gjorde att hon hade mycket svårt att prata.
 
-vresros är väl bra, tålig och lätt, föreslog jag
-inte vresros Annika, rosslade hon ansträngt fram med kippande andetag.
 
 Med stor ansträngning avrådde hon mig från vresroshäcken och kom med förslaget om brudspirea istället.
 

Så glad jag är över att jag lyssnade på råden jag fick och valde den här underbart vackra häcken.
 
 
Och även om vi idag har de underbaraste grannar, så är det skönt med lite gräns och lite avskildhet. Lättskött och vackert.
 
Och vill ni läsa mer om det här lilla vackra huset som vi byggde på granntomten, och kika på hur det ser ut invändigt, så finns det ett inlägg här:
 

Kvällens citat:
 
Den äger frihet
som förstår
att rätt välja
sin gränser.
 
Ha en ljuvlig kväll.
Kram Annika
 
 
#1 - - Tess:

Åh, vad underbart det ser ut! :)

Svar: Det är verkligen en vacker tid just nu, när allt står i blom. Kram.
Annika Olsson