Allmänt

Hällevik och norra Stenshuvud.

Hejsan.
Wowww, som vi har njutit den här helgen.
Här hos oss blev det ett riktigt kalasväder.
En av dagarna startade jag och Stefan morgonen med en vandring vid Stenshuvud.
 
 
Vi stannade vid Hällevik. En av traktens vackraste platser tycker jag.
Här hade min svärfar sitt ålafiske när han levde. Idag har min svåger tagit över det och både jag och Stefan besöker gärna den här platsen.
Den gamla ålaboden ligger mysigt och lummigt inbäddad i skogskanten. Alla fiskegrejerna står redo för nästa säsong. I vattenkanten växer den knallgula kabbelekan.
 

För många år sedan fanns det en sjöman som tog plantor med sig från utlandet. Amerika tror jag att det var. Dessa utlänska träd planterade han vid norra Stenshuvud. Ett tag tyckte man att dessa träd inte hörde hemma i vår svenska fauna och satte igång att ta bort dem. En ofantligt stor bambubuske togs bort, innan man kom på bättre tankar. Så nu står alla de andra gigantiska och märkvärdiga träden kvar här.
Ja, det är verkligen mysigt att ströva runt här.
 
 
Vi vandrade längs med havet i hopp om att stöta på hägern som brukar hålla till där. Mycket riktigt satt han där i vattenkanten. Men räddare och varskare fågel får man då leta efter. Så fort vi närmade oss flög han hals över huvud iväg. Ingen fin hägerbild den här dagen inte.
 

Om man går längs havet nedanför berget så kommer man efter en stund till den sötaste lilla fyr man kan tänka sig. Här är ett perfekt ställe att stanna för en kopp kaffe och en smörgås. Just idag hade vi inte någonting med oss, men vi pausade ändå en stund och njöt av vårvärmen.
 

Vi satt en stund i solen och vilade innan vi gick tillbaks till Hällevik igen. I en liten solig backe där solen värmde upp alldeles extra mycket, stod de ståtligaste gullvivor man kan tänka sig.
 

Innan vi styrde kosan mot Gyllebo igen, stannade vi till på musteriet och köpte med oss mera must.
Äppelmust är utan tvekan den dryck vi konsumerar mest av i vårt hem. Ett glas must är som att äta ett äpple säger Stefan. Mmmmm ...
Vackert har de där på musteriet också. Väl värt ett besök.
 
 
Dagen citat:
Bli inte knuffad av dina bekymmer.
Låt dig ledas av dina drömmar.

Så här mysigt har vi haft det i helgen. Jag hoppas ni också hittat på något extra den här helgen när solen strålat och våren kommit.
Idag ska jag jobba på - "tre kvart i timmen"  (fem kvart i timmen) - för att i eftermiddag ta mig till Malmö och tillsammans med härliga töser från XL rusa som en vilde genom staden. Vårruset såklart.
Ha det bra.
Kram Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Detta utflyktsmål måste vi testa, så fint☀️finns så många smultronställe vårt vackra Österlen😊Lycka till med ruset ikväll😉Själv blir det lägenhetsvisning där pappa skall bo och sedan lite plantering av nya blommor🌺🌼🌸Kram från Tomelilla

Svar: Det låter som en fantastisk dag för dig med. Javisst har vi mycket fint här på Österlen. Det som jag brinner mest för är vår närhet till havet, vår skog och den underbara naturen. Packa ner en termos kaffe och åk dit. Kram.
Annika Olsson