Allmänt

Så mycket gott av en saffransdeg.

Hejsan.
Jösses vad tiden rusar tycker jag.
Det känns härlig att nu ha fyllt på frysen med smarriga saker såhär i adventstider.
Jag och min dotter Amanda träffades ju förra veckan och pysslade tillsammans. Mest blev det bakning för hela slanten. Så mycket gott vi gjorde av en stor saffransdeg.
 

Amanda kom hit en tidig morgon, efter att ha jobbat nattskift. Med sig hade hon köpt färska bullar, så vi började med en härlig frukost bestående av varm choklad och gott pålägg.
 
 
Såklart fick Amanda vila sig en stund sedan, för det måste man ju när man jobbat natt. Det passade jättebra, för under tiden hann saffransdegen jäsa och jag fick undan lite kontorsjobb.
Sedan var det bara att ta sig ann vår jättedeg.
 
 
Mitt recept på den här saffransdegen kommer från "Sju sorters Kakor". Jag gör först en vanlig vetedeg och efter jäsningen blandar jag i en röra av smör, saffran, socker och ägg. Det brukar bli saftiga och goda kakor.
Så gjorde vi en fyllning av smör, vit choklad och riven mandelmassa till de fyllda bakverken.
 

I ett av äggen fanns det två äggulor. Jag vet inte om det där betyder tur eller om det har någon annan betydelse mer än att den här hönan väntat tvillingar. Jag passade i alla fall på att önska mig lite, för säkerhets skull ...
 

Så mycket härligt goda bullar, kakor och lussekatter det blev av den där stora degen.
Mums.
 
 
 Under tiden som allting skulle jäsa och fara in och ut ur ugnen och gräddas, så passade vi på med lite annat pyssel som hör julen till.
 
 
Nu hoppas jag att ni får en härlig onsdag. På mig väntar arbetet som vanligt och då tycker jag det här lite småroliga citatet kan passa:
 
När ditt jobb känns tungt och tråkigt, och du är på gränsen till depression och inget går som det borde på jobbet, gör då följande:
När du åker ifrån jobbet, stanna till vid apoteket och köp en stjärttermometer av märket Johnson and Johnson. Öppna förpackningen och läs bruksanvisningen. Där kommer du att finna en mening; "Varje termometer testas personligen i fabriken"
Blunda nu och upprepa med hög röst minst fem gånger: "Jag är glad över att inte jobba på kvalitetskontrollen på Johnson and Johnson"....
 
Ha en fin dag.
Kram Annika
 
 
 
#1 - - Anneli:

Annika, det är en ung höna som inte lärt sig o bara släppa "ett i taget" så när vi har unga höns kan det vara 2 äggulor i princip ett helt flak ägg. Efter några värpningar har dom lärt sig o "gör som dom ska" ( lite rörig förklaring så här på morgonen...😴😴😴).

Svar: Underbart. TACK för den lärdomen. Kram och ha en fin dag.
Annika Olsson