Allmänt

En helg i Stockholm, del 2

Hejsan
Såhär en vecka efter, så inser jag hur mycket jag och min dotter egentligen hann med då vi var i Stockholm och sprang tjejmilen.
Massor.
 
 
Vi bodde på hotell Haymarket, ett härligt hotell intill Hötorget.
 
 
 
Frukosten på hotell Haymarket var gudomlig. Det var kanske den bästa hotellfrukost jag ätit.... ja näst efter Ystads Saltsjöbad då förstås, för det finns nog ingen som slår deras ljuvliga frukost.
 
 

På lördagen efter vårt springlopp smakade middagen så bra. Vi valde båda en rätt med varmrökt lax och lite vitt vin till det.
 
 
På söndagen då vi skulle flyga hem till Skåneland igen fick vi ett meddelande att flygmaskinen gått sönder så vi fick helt enkelt boka in oss på ett mycket senare plan istället.
Alltså fick vi en hel orörd söndag till vårt förfogande i Stockholm.
 
 
 
 
Vi strosade runt i Kungsträdgården i väntan på att NK skulle öppna.
Där är så himla vackert och jag hoppas få möjlighet att besöka platsen på våren då körsbärsträden står i blom.
 
När vi gått så våra ben var alldeles förbi av trötthet, då hoppade vi på en "hop-on" buss och åkte runt en stund och njöt av staden och söndagsvimlet.
 

I Gamla stan steg vi av bussen och strosade runt i det ljuvliga sensommarvädret.
Där är så himla mysigt i de smala gränderna.
 

Den smalaste gatan är bara 90 cm bred.
Det finns en massa små härliga affärer och matställen. En butik verkade som klippt och skuren för dottern min ... Liten Amanda.
 

Framemot kvällen åkte vi ut till det nya stora köpcentrumet "Mall of Scandinavia".
Där shoppade vi loss några timmar innan vi for vidare med pendeltåget mot Arlanda.
 
 
Allting kul har ett slut, även en fantastisk Stockholmsweekend.
Sent på söndagskvällen var det bara för oss att byta ut vår stockholmsoutfit mot våra vanliga skånekläder och hoppa på planet mot Sturup igen.
 
Men hemma är alltid hemma. Hemma förstår de språket man talar till exempel. Om man frågar efter en toalett, så tror ingen att det är rumsnumret man talar om...
 
-toalett?, frågade min dotter, ihopp om att få en fingervisning om var hon skulle gå för att pudra näsan.
-ahhh, sju-noll-ett .... svarade frukostvärdinnan med sin spetsigaste Stockholmska...
 
Underbara språkförbistringar.
 
Tack Stockholm för den här gången!
 
 
 
 
 Dagens citat:
 
När jag blir äldre
vill jag inte se ung ut,
jag vill se lycklig ut.
 
Ha en skön dag och kram från mig.
Annika