Allmänt

Tiderna förändras.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
 
 
Hej hej
Ja tänk vad saker förändras efterhand som tiden går.
Bara det här med pengar och betalning.
 
När jag för länge sedan träffade min Stefan så hade han en tjock "sillabörs" med sedlar placerade i olika fack. Något betalkort ägde han inte. Han hade liksom månadens pengabehov bara i papperspengar istället. Den tjocka börsen förvarade han i bakfickan på sina byxor.
Annat är det nuförtiden. Nu behöver man snart ingen börs överhuvudtaget...
 
 
 
 
I den tjocka pengabörsen fanns också ett checkhäfte. Det var som ett block med tjugo stycken oskrivna blanketter i, checkar som det heter.
Vid stora affärer så kunde man betala genom att skriva ut en check istället. Man skrev i ett belopp med både siffror och  bokstäver, vem mottagaren var och en autograf längst ner - så var det hela klart.
Betalningsmottagaren kunde ringa banken för att kontrollera så det fanns täckning, men var det på en helg, så fick han bara hålla tummarna att pengarna fanns...
 
 
 
Nuförtiden behöver man inte mer än ett pyttelitet fodral till sina betalkort. Eller så har man dem i ett smarta mobilfodral istället.
Ja, det är inte klokt vad tiderna förändras.
Man får bara hänga med i svängarna tycker jag, men visst är det roligt att ibland minnas tillbaka lite hur det var för bara några år sedan.
 
 
 
Min dotter har köpt sig en såååå snygg liten smart börs till sina betalkort. Hutlöst dyr och fin och precis en likadan står högt på min önskelista.
 
Fast för mig spelar kanske inte märket så stor roll egentligen...
Jag brinner lite för det svenska företaget som startades av två väldigt driftiga grabbar.
För bara 5 år sedan grundades företaget iDEAL of Sweden.
Här kan man köpa allt möjligt till sin mobil, plånboksfodral, korthållare och annat.
 
 
 
Rött plånboksfodral finns här, passfodral här, korthållare här
Och bäst av allt - just nu får man 50% på allt, med koden VIP.
 
 
Kvällens citat:
 
Kinesisk kreditgivning
Dig gärna hava kredit
-mig icke giva
Du bliva sur
 
Dig fortsätta begära kredit
-mig giva Dig kredit.
 
Dig icke betala
-mig bliva sur.
 
Bättre Dig bliva sur
 
 
Ha en fin lördagskväll .
Kram Annika
 
 
(fotot av mig är taget av Amanda Henriksson)