Allmänt

Tankar om Black Friday.

Hejsan.
Känner ni som jag ibland ... att vi lever i ett accelererande konsumtionssamhälle.
Ibland mår jag nästan lite illa av allt man lockas att köpa. Av alla produkter som mer och mer saknar hållbarhet och kvalitet. Istället tillverkas de för att fungera eller vara intressant en viss tid bara.
 
 
Teknikprylar, inredningssaker och kläder... mer och mer produceras ....mer och mer köps ... mer och mer slängs.
 
Snart är det Black Friday och jag kan se hur handeln såklart passar på att tjäna extra pengar på det som är deras levebröd. Såklart förstår jag dem, i en bransch där konkurransen hårdnat med åren. Handlare är också människor och de ska också leva.
Samtidigt propagerar andra om att bojkotta hela Black Friday och uppmanar till inköpsstopp. I stället bör vi tänka på vår planet. Något jag också förstår till fullo såklart.
 
 
Det är inte lätt...
Hur ska jag,som liten människa, då egentligen leva?
Jag vill inte framföra några moralpredikningar om varken det ena eller det andra.
Jag vill nog bara ge en mjuk påminnelse om att tänka till lite grann. Stanna upp och utgå från dig själv, gör inga impulsköp. Istället - planera och vänta. "Fönstershopa" och bli prismedveten. För just det som handlas på impuls är ju så himla dumt, och ofta lite onödigt också. Allting går så fort, och strax finns nya önskeprylar i handeln som lockar och bjuder in. 
 
 
Eller varför inte utnyttja Black Friday, dra fördel av fenomenet... 
Kolla upp ifall just den prylen ni ändå planerat för och kanske måste köpa, kommer att vara prissänkt under helgen. Då ska ni såklart slå till.
 
Min dotter behövde för något år sedan en särskild surfplatta i sitt arbete. Istället för att köpa den på studs, så väntade hon och sparade en rejäl slant på att klicka hem den på den "svarta kampanjen" istället.
 
 
 
Kanske ska jag letar efter någon julklapp som jag ändå hade tänkt köpa... det får jag se...
Själv behöver jag ju inte så väldigt mycket saker. Lite stearinljus, en liten blomma och ett paket zoega. Förutom hälsan och tak över huvudet, så är det mest småsaker som egentligen behövs för att sätta guldkant på tillvaron tycker jag.
... och den där önskeljusstaken förstås ...
 
 
 
Dagens citat:
 
Man kan aldrig rulla en rulle
längre än vad den rullar.
 
Tips:
Något jag själv måste  investera i, är ett nytt ullunderställ.
Jag har ett enda kvar som inte är utslitet och håligt.
Just nu finns en kampanj på mina favoriter här. Tröja här och byxa här.
För att ta del av Camprades erbjudande så måste man vara medlem, vilket såklart inte kostar någonting.
 
Ha det fint och kram
Annika
 
 
 
#1 - - Yvonne:

En viktig sak, tycker jag, är att handla lokalt! Våra handlare här på Österlen behöver oss, sina kunder! Det mesta vi behöver finns i Simrishamn med omnejd. Inte minst, så har vi många butiker på landsbygden och i mindre orter.
Må så gott!
Kram fr Yvonne

Svar: Jag håller med dig Yvonne. Själv handlar jag det mesta lokalt, bättre service, tryggare och så ... Trots det, har en del näthandel smugit sig på även i mitt liv, saker jag inte hittar utan att bege mig större städer. Medvetenhet är alltid bra. Kram på dig.
Annika Olsson