Allmänt

Nu blommar löken.

(inlägget innehåller reklamlänkar)
 
Hejsan.
Alltså! Det är helt galet som det blommar just nu inne i mitt orangeri.
Där är nästan mer blommor nu, än där var i somras, trots att jag då både vattnade och gödade för både kung och fosterland.
 
 
 
Det är som om mina blommar satt igång med någonslags överväldigande "rädda-sommaren-aktion". Eller så är det bara den sista lilla sucken av sommarenergi som pyser ur de tappra växterna, som en slags glädjefnatt.
Det kan också vara en slags "vägra-jul" demonstration ...
 
 
Nu är det ju faktiskt inte några lökar jag har som blommar.
Nej, den lök jag syftar på i rubriken är den lilla, gulliga vita lök som hängt med mig i några månader nu.
 
 
Mandelmanns vitlök som legat och skramlat runt i min jackficka i flera veckor.
 
Såklart betalade jag för min lök den där dagen då jag besökte Djupadal på deras årliga skördefest
Ingen får tro att jag helt fräckt bara tagit den där på gården. Jag skulle då aldrig göra mig till tjuv för en vitlöks skull. Tio kronor och löken var min.
 
Den lille löken hade sedan legat i min ficka så länge att den nästan blivit som en liten maskot för mig.
Tanken var att jag skulle plantera vitlökskyftor i en vintunna nu i höst, men allt hade liksom bara stannat som en tanke.
Och när jag reste ensam till Stockholm för en tid sedan, kändes det allt lite tryggt att lite då och då sticka handen i fickan och pilla lite på den där österlenska lilla löken som kom hemma ifrån från Mandelmanns skånska mylla.
 
 
 
Men en dag tyckte jag att det var dags...
Ska en lök blomma, så måste den i jorden.
 
 
 
Vid sidan om den frodiga persiljan fyllde jag på med extra mjuk svart jord och petade ner de väldoftande vitlöksklyftorna i små hål.
Om det överhuvudtaget blir nya vitlökar här, ja det får framtiden utvisa. Provar man inte, så får man ju aldrig veta.
 
 
 
Dagens citat:
 
Låt inte längtan efter
något nytt göra så att
du inte ser vad du har.
 
 Tips:
Något jag själv skulle behöva lite mer av nu, är mysiga stickade tröjor och koftor.
En kornblå långkofta som finns här hade jag trivts i.
 En senapsgul stickad kofta som den här hade jag gillat, eller en stickad klänning som den här, att bara skota runt i hemma i stugan. Drygt 40% rabatt på stickat just nu och mer finns här.
 
Ha det fint och kram från mig
Annika
 
 
 (bilderna av mig är tagna av Stefan Olsson)