Allmänt

Vita blommor i skymningen och min tomatodling.

Hej hej
I helgen har jag haft fullt upp med att plantera om alla chilisar och tomater.
Mmmm, det doftar ljuvligt nu, därute i mitt orangeri.
 

Men först måste jag ju visa min fantastiska rhododendron som blommar som vackrast just nu. När jag köpte den som en pytteliten planta, trodde jag väl aldrig att den skulle bli så här fin. Fast det är många år sedan jag hittade den halvt död i en uttorkad kruka på Bilema i Höör. För nästan inga pengar alls.
 

Det är något speciellt med vita blommor.
De är så vackra när det blir kväll. I skymningen visar de sitt rätta jag.
 
 

På ett ställe i min trädgård har jag snöklockor som brukar blomma senare än alla sina "kompisar". Men det gör inget, de är så söta nu, mot allt det gröna.
 
 
På ett annat ställe lyser de enkla, gammeldags pingstliljorna upp i skymningen. Det är något med deras enkelhet som jag älskar så mycket. Eller så är det för att min favorithelg som ung var just pingsten ... Ja, jag älskar dem... vilket den lilla snigeln också verkar göra ...
 

 
Ja, jag har varit en riktigt liten trädgårdsmästare i helgen. Ett jobb som inte alls känns som ett jobb egentligen. Det känns bara som skön terapi. Att stöka runt med jord och känna den härliga doften i näsborrarna, det gör något med sinnet tycker jag. 
 

 
Alla mina tomater och chilisar har nu fått nya, större krukor. Och de riktigt stora tomatplantorna har fått mjuk flagglina att stödja sig på. Ända upp i taket om de vill.
 
 
Hit ut i orangeriet smyger jag mig ofta nu för att njuta.
Jag sitter ju ofta här och gör min mentala träning, lite meditation och avslappning. Nu passar jag även på att tjuva tomaterna och njuta av den härliga tomatdoften.
 
 
Och kolla här! Små, små bebisar är nu på gång. Små gulliga tomatbebisar.
Tack Sjörödsingela för alla fina plantor jag fått av dig, och för att du inspirerade mig till tomatodling. ♥
Ett växthus med glastak har nu hamnat på min önskelista. Ett växthus för en sommarodling. Då ska jag så en massa fröer, och då Ingela, då ska du få plantor av mig, tänkte jag.
Snälla tomt ... byggmästaren!
 

Dagens citat:
 

Värre än rädslan för att misslyckas är
att inte ha modet att pröva.
 
Jag älskar att prova nya saker. Att lyckas och misslyckas - det är inte så viktigt. Det viktiga är att få vara kreativ och testa. Att få vara nybörjar det är så mycket roligare än att vara den som vet mest och bäst.
 
Ha en fin dag och kram
Annika
 
 
 
 
 
 
2 kommentarer publicerat i Allmänt, Trädgård;
Taggar: gylleboorangeri, gylleboträdgård, orangeri, plantor, rhododendron, tomatodling, vitablommoriskymning
#1 - - Anette:

Snacka om gröna fingrar 😊🌷

Svar: Det är minsann inte alltid det. Kram på dig.
Annika Olsson

#2 - - Tess:

Åh, vad härligt det ser ut! :)

Svar: Ja den här tiden ljuvlig.
Annika Olsson