Allmänt

Örebro - så sagolikt vackert.

Hejsan
Den här staden Örebro.
Alltså!
Så sagolikt vackert det är där.
Precis som i en saga. Det är bara prinsessan med sitt långa hår som fattads där uppe i ett av fönstren i slottet ...
 

Det var i helgen som jag tog min lilla chokladbruna Duster och susade de 50 milen upp till den här vackra staden. Stefan hade tvättat Dustern åt mig, han ville nog inte att jag skulle se ut som den lantlolla jag ju faktiskt är.
Resan gick bra, och 6 timmar senare steg jag ur min bil i en av Sveriges vackraste städer.
 

Jag hade kört hela vägen upp för att vara med på ett bloggevent. Alla de andra tjejerna skulle komma dagen efter så jag hade gott om tid att utforska Örebro på egen hand.
 

Jag kunde aldrig se mig mätt på det otroligt vackra slottet. Slottet som ligger på en holme i Svartån.
På ena sidan blommade magnolian och de japanska körsbärsträden precis och gav en fantastiskt romantisk bild av den magnifika byggnaden i bakgrunden.
 

Naturligtvis var jag tvungen att smyga mig in lite tyst och försiktigt för att titta hur det såg ut där inne på innergården. Jag kunde nästan se för mitt inre hur platsen såg ut då på 1300-talet när slottet skulle ha till uppgift att vara en försvarsborg. Sååå spännande.
 
 
Efter att ha strosat en lång stund och bara njutit av platsen, åt jag en underbart god pizza och återvände till mitt hotell.
Elite Stora Hotellet, var det hotell som hade fått förtroendet att kvartera in ett helt gäng bloggtjejer den här helgen.
Och ett hotell kan liksom inte vara placerat vackrare. På andra sidan Svartån med utsikt mot slottet.
 

Även om jag inte fick bästa utsikten, utan fick nöja mig med en innergård med lite ventilationstrummor, så spelade det ingen roll, för jag sov som en stock.
Det är egentligen lite märkligt det där ... fast jag sover som en prinsessa så vaknar jag ändå upp som ett troll ...
 

Nästa dag var den stora dagen med D. Dagen för bloggminglet hos Sallys Hus.
Såklart skuttade jag ur sängen i vanlig tid, sådär vid sex tiden. Det blev en ny runda på staden innan den goda hotellfrukosten.
 
 

Dagen som följde var fantastisk, på alla sätt och vis! Alla bilder från dagen finns i mitt tidigare inlägg här.
 
Efter ett långt härligt bloggmingel återvände vi alla till hotellet för att äta vår middag på Slottskällaren.
Vi hade valt vår meny på förhand och min torskrygg var sagolik. Så gott och bra alltihopa.
 
 
 Jag kan inte mer än att rekommendera er alla att åka hit. Staden är bedårande, hotellet tar emot er på bästa vis och maten är bara bäst.
 
Och tack Katarina, tack för din otroliga gästfrihet, den energi du sprider och för att du gjorde det här för oss alla.
 
Dagens citat:
 
Ett gott humör och inspiration
är ingenting som bara råkar
uppstå.
Det är någonting man tränar
sig till och skapar själv.
 
Ha en fin dag allihopa.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - åsa Öberg:

såå otroligt vackert allt är

Svar: Ja det är det verkligen Åsa. Kram.
Annika Olsson

#2 - - Helenas enkla vardag:

Men vad du har fångat Örebro på bästa vis. Örebro är vackert, det är bara att man gärna blir hemmablind och inte riktigt ser det på samma vis. Det finns många historier om Örebro Slott och man har kunnat gå spökvandringar där också. Kul att få se sin stad från dig. Ha det gott, kul att få träffa dig och hoppas det blir fler gånger. Kram Helena

Svar: Det var så kul att få träffa dig också Helena. Det är så spännande med slott och spökhistorier, jag älskar det. Hoppas du har en härlig dag och kram på dig.
Annika Olsson

#3 - - Anonym:

Vilka fina bilder från Örebro,min hemstad i 38 år.Flyttade till Österlen för drygt 1 år sen.Har börjat följa din blogg, du skriver så bra.Häksningar Yvonne

Svar: Men välkommen hit!! Ja både till Österlen och till min blogg. Örebro var verkligen så mycket vackrare än vad jag kunnat tänka mig, Kram kram
Annika Olsson