Allmänt

En ljuvlig morgon med smolk i bägaren.

Hejsan
Att ha möjligheten att kunna ge mig ut i naturen varje dag med mina hundar det är något som jag är väldigt, väldigt tacksam för. Att ha förmånen av att bo så nära naturen är en gåva. En natur som vi alla borde vara rädda om och värna om.
 

Någonstans har jag hört att Gyllebosjön lär vara en av Sveriges renaste sjöar. Det gör mig glad och nöjd i sinnet om det verkligen är på det viset.
 

För någon vecka sedan skrev jag om hur fint det gjorts vid badplatsen. Hur vårt byalag ägnat en hel dag åt att städa och göra rent från allt skräp.
Därför ville jag nästan bara sätta mig ner på en sten och stortjuta den här morgonen då jag kom ner till bryggorna. Synen som mötte mig den här morgonen var allt annat än rolig...
 Någon måste ha hål i huvudet! .... ja, det är hårda ord, men jag ser ingen annan förklaring ...
 

Ja, jag är beredd att använda samma uttryck som en vän gjorde förra gången där var kvarlämnat skräp i skogen:
 
-måste ha stått sist i kön då man delade ut hjärnor ...
 
Jag kan inte förstå hur man kan lämna en plats på det här viset. Särskilt som det står två stora soptunnor bara 20 meter därifrån ...
Vår vackra badplats!
 
 
Jag och hundarna strövade vidare genom den underbara skogen. Skogen som är så ljuvligt vacker nu att man nästan får nypa sig i armen för att förstå att allt är på riktigt.
En skog som välkomnar alla och envar, även om jag anser att alla inte förtjänar att sätta sin fot här.
 
 
Allt skräp som lämnas kvar kan ställa till med mer skada än man kan tro.
En dag såg jag ett stackars rådjur som inte alls verkade särskilt friskt. Vad som hänt henne, det vet jag förstås inte, mer än att hon blödde från bakdelen. 
Men allt skräp som hamnar i naturen är definitivt inte till gagn för varken vilda djur eller tama boskapsdjur.
Alla har vi väl sett de hemska bilderna på kor som av misstag ätit en aluminiumburk... förblödande med skräckslagen blick. Är det sådant kött vi vill lägga på grillen i sommar - nödslaktat nötkött ... Huhhh ...
Så hörni, se alltid till att ta hem era burkar, plocka upp efter andra om det behövs, men bara se till att håll rent.
 

Dagens citat:
 
När man läser
folks kommentarer
på nätet, blir det
genast mer förståligt
varför det finns skor
med kardborreband
även för vuxna ...
 
När jag var liten gick jag i Mulleskolan - det är nog de takterna som sitter kvar. Kanske borde Mulleskolor bli obligatoriska även för vuxna människor nuförtiden. Människor som inte lärt sig att man "ska aldrig, aldrig, aldrig kasta papper, alltid, alltid, alltid plocka upp"...
 
Låt oss hjälpas åt att hålla rent i vår natur, för allt som kastas där kommer förr eller senare att hamna på våra tallrikar i någon form, om vi vill det eller ej. Det försvinner för våra ögon, men sakta är det på väg ner i grundvattnet istället. Det vatten som vi alla lever av. 
 
Ha en fin dag och kram
Annika
 
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt, Djurliv, Natur;
Taggar: Gyllebosjön, gylleboskogen, miljöbrott, nedskräpning, skogsmulle, våren2018
#1 - - Jennie:

Jättefina bilder, det är mysigt med vår.

Svar: Tack, ja våren är verkligen underbar.
Annika Olsson