Allmänt

Den Gröna Butiken och äppelblom.

Hej hej
I helgen har jag och min dotter Amanda, passat på att handla en massa gott hos "Den Gröna Butiken på Orelund".
Där kan man handla närodlade produkter, och det gillar jag verkligen. Att gynna de lokala producenterna känns bra av många skäl.
 
 
När vi svängde in på den lilla grusvägen ner till Orelund så insåg jag hur långt våren kommit. Redan stod vissa sorters äppelträd i full blom.
Jag vet att en av mina kära läsare här på bloggen, har planer på att göra ett besök på Österlen när äppelträden blommar. Till henne vill jag bara säga: det är dags nu ....
Den närmaste veckan kommer de nog att slå ut riktigt, alla de härlig äppelträden vi har här på Österlen.
 
 
Den lilla gröna butiken är så charmig och mysig. Såklart har de en massa grönsaker, frukt och bär. Allt efter vad säsongen bjuder på. Men även andra lokala saker såklart.
 

Ett måste att köpa när man är där på "Den gröna butiken", det är den underbara salladen som de säljer där. Österlensalladen som odlas av min vän Mårten.
Alltså så underbart härlig den är.
Jag brukar ha den på köksbänken i ett stort glas vatten. Sedan är det bara att knipsa sig ett blad till lunchen, frukostmackan eller när som helst som man blir sugen på lite extra grönt. Fantastisk fräsch och god.
 
 
När jag och Amanda betalat våra saker, strövade vi en stund i den mysiga omgivningen på Orelund.
Allt är så fräscht och fint där. På kassadisken stod en av de vackraste buketter jag sett. En stor maffig blomsterbukett gjord av ägarinnans syster.
 

Sedan susade vi hem genom det underbara Österlenlandskapet. Jag och min dotter. Med nervevade rutor och rockmusik  på hög volym rullade vi hem mot Gyllebo igen.
 

I påsen från Orelund hade jag en bunt härliga rabarber. Tyvärr har min egen planta försvunnit helt under vintern, så i år måste jag köpa de här delikatesserna. För något som hör våren till är ju en smaskig rabarberpaj till kaffet. Och har man inga egna så får man vackert köpa.
 

Dagens citat:
 
Livets gyllene ålder är när
din dotter är för gammal för att
ha barnvakt, och för ung för att
låna bilen.
 
Om det där verkligen är sant, ja då har jag passerat den gyllene åldern nu. För såklart lånar jag ut min bil till vem som helst av mina döttrar. Fast jag tycker alltid att den bästa ålder är den jag befinner mig i just för stunden.
 
Ha en härlig dag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Vad vackert med alla träd som blommar. Jag ska tipsa min syster som befinner sig på Österlen om Gröna butiken. Jag är allt bra avundsjuk på henne just nu. Kan tänka mig att bokskogen är i sitt esse också. Ni verkar ha en bra och mysig relation du och dottern. Kraaaam Pia

Svar: Ja du har så rätt. Bokskogen står som vackrast just nu, och snart blommar alla rapsfälten också. Vi har högsommarvärme nästan, så allt går så fort nu. Ja, jag har en bra relation med alla mina döttrar och det är jag så glad för. Ha det fint Pia och kram på dig.
Annika Olsson

#2 - - Anonym:

Som vanligt så fina bilder och tex! Får nog ta ett besök hos faster.... Bara att njuta av vädret och livet just nu i största allmänhet.... Kram Lena

Svar: Tusen tack Lena. Ja såklart måste du åka dit, där är så ljuvligt. Kram på dig.
Annika Olsson

#3 - - bylijo.se:

Vilka fina bilder. Ha en fin dag.

Svar: Tusen tack. Jag hoppas att du också har en härlig dag.
Annika Olsson