Allmänt

Små hundar ska lukta gott.

Hej hej
Jag är noga med att mina djur ska vara välskötta och lukta gott. Inte så att jag badar dem i tid och otid, men lite då och då skadar verkligen inte. Nu när det varit frost och vinter har jag undvikit att blöta ner dem såklart. Även om de får ligga inne i stugvärmen så måste de ju ut och kissa emellanåt och jag är så rädd för att de ska frysa ifall deras päls är blöt.
Men den senaste veckan har det varit lite mildare väder, så då tog jag chansen.
Först ut till ett bad var lilla Lykke.
 

För er som aldrig varit med om att bada små hundar kan jag säga att det är som om de får en energiinjektion efteråt.
Om man tänker sig att de är som en sådan där leksak med en "uppskruvningsmojjäng" som man vrider på och sedan sätter ner på golvet ... precis så är de när de far runt i hela huset. Mattorna yr och blir liggande likt korvar längs med väggarna. De får liksom superkrafter. Plötsligt kan de utan problem själv hoppa upp i stolar och i soffor, något de aldrig klara i torrt tillstånd. De förvandlas till små, fuktiga yrväder.
 

Vår stora hund Johnny skulle nog också ha samma beteende om jag inte lärt honom att dämpa sig när han är inomhus. När han badar är jag så tacksam att jag har ett hundbad i vår grovingång, så jag slipper få hela badrummet nerstänkt ... för skakar sig det gör han. Det är som om det går en slags vågrörelse som börjar uppe vid öronen och fortplantar sig genom hela hundkroppen och avslutas längst ut vid svanstippen.
 

Egentligen hade jag önskat att jag kunnat bada katten Felix också. Men det äventyret vet jag ganska säkert hur det hade slutat. Förmodligen hade schamponeringen varit totalt misslyckad och jag hade för egen del fått rivet skinn.
Nej, han får vackert ligga där med sitt skadeglada leende på sina kattläppar, le hånfullt mot hundarna och lukta sunkig maincoonkatt. Kattskrälle!
 
 
Kvällens citat:
 
Du kan inte lugna en storm,
så sluta försöka.
Vad du kan göra är att
lugna dig själv.
Stormen kommer att passera.
 
Ha en skön kväll och kram på er.
Annika
 
 
 
#1 - - JUNITJEJ:

Sötnosar!

Svar:
Annika Olsson