Allmänt

Rosépepparträden verkar ha klarat pärsen.

Hejsan.
I vanliga fall brukar jag vakta mina växter ute i orangeriet som om de vore små bebisar. Jag kollar temperaturen där ute. Jag vattnar de plantor som inte är i vinterdvala och såklart pratar jag några ord med dem.
I år blev det annorlunda...
 
Mitt i den värsta vintern då jag blev smått handikappad hade jag inte en tanke på att ta mig ut där. Jag kunde ju knappt ta mig mellan soffan och sängen.
När jag för ett tag sedan staplade dit ut, hade något hänt med mitt element. Det hade lagt av och såklart hade det hänt under den kallaste perioden på hela vintern. Flera blommor hängde likt kokta sparrisar ut över sina krukor. Mög, kan man säga!!
Nu har jag rensat bort dem och lyckligt konstaterat att mina älskade rosépepparträd åtminstone ser ut att ha klarat livhanken. 
 

De där rosépepparträden har jag satt genom att pilla ner några pepparkorn från en vanlig kryddburk. (om det kan man läsa här)
Därför är det såklart extra kul att få ha dem kvar. När värmen och orken kommer ska de få lite ny jord och klippas till så de blir lite buskigare. De doftar alldeles fantastiskt.
Citronträden och olivträden har nog också klarat sig, även om deras livslust ser något dämpad ut. Den lilla rosen som blommade så överdådigt i somras har fått ohyra, men ska även den få komma ut till våren.
 
 
Så fort snön försvunnit och det blir lite behagligare temperaturer ska även alla lökar ner i jorden. Det är blomsterlökar jag njutit av här inne under vintern.
Så är det ju så spännande att ströva runt och se hur allt tittar upp där ute i trädgården. Lökar som jag satt förra året. Det älskar jag sannerligen.
 

Nu längtar jag så efter att det ska bli härligt vårväder så vi kan städa av inne i orangeriet och köpa lite nya Mårbackapelargoner.
Det ska bli så mysigt, för i tanken orkar jag allt!!
 
Dagens citat:
 
Om du inte kan sluta tänka på
det är det ett tecken på att du
inte kan sluta arbeta för det.
 

Ha en fin kväll och kram.
Annika