Allmänt

En Österlenrunda med bil

Hejsan
Efter veckor med begränsad rörelseförmåga fick jag i helgen rejäl abstinens. Inte så att jag på något vis går på droger, dricker sprit eller röker gräs  ... nejnej ... jag är nästan rena duvungen när det gäller sånt... ialla fall numera i mogen ålder.
Det var bara suget efter naturen som slet i min kropp och själ. Längtan efter att få känna vinden i ansiktet och njuta av Österlens vackra natur.
 
-ta nu med dig kameran så kör vi en sväng, uppmanade Stefan mig... jag hjälper dig ut i bilen...
Asså, finns det något som är bättre för hälsan än naturen, den friska luften och en gnutta omtänksamhet?
 

I Rörums välkända pulkabacke hade det börjat samlas vintersportande barnfamiljer. Så härligt!
Jag hoppas att så många som möjligt tog tillvara tillfället den här vackra vinterdagen.
 
 
På vägen mot Kivik svängde vi av mot Stenshuvud och sedan tog vi vägen om Österrike.... ja, det heter faktiskt så, fast man fortfarande är kvar i Sverige. På den vägen har man en vidunderlig utsikt ner över havet, upp mot Bergdala och ut över Ulf Lundells gård. Ja, den pågen bor grant, det kan man då inte förneka. Om man bor så vackert så är det kanske inte så svårt att måla vackra tavlor och skriva trallvänliga melodier och en och annan bok....
 

Vid Kiviks hamn stannade vi och njöt av det fantastiska konstverket i is som naturen skapat. Hela hamnen var full av en enda issörja och havets vågor hade skapat stora isberg över hela stranden.
 

Jag bytte objektiv och knäppte lite bilder på de fantastiska formationer havet hade skapat ute på hamnpiren.
Ett vinterlandskap som vi inte får se här hos oss varje vinter.
 
 
Sedan körde vi vidare ut till lite kända trakter... kända om man är inom den gröna världen ...
Nixpix, det var inte Hollywood eller någon annan inspelningsplats, som man kanske kan tro vid första anblicken av skylten ...
 
 
Såklart. Ravlunda skjutfält.
Och förstås såg vi varken till några Tyrannosaurus rex, Stegosaurus eller några andra dinosaurier heller.
Det enda jag såg var en stackars skabbräv som snabbt pinnade över vägen och försvann in i skogen. För en liten stund stannade han upp och tittade på mig mellan träden. Jag önskar att jag kunnat göra något för den räven ...
 
 
Mina tankar gick såklart till vår militärövning som väntar nu i vår. Med en farhåga om att kanske inte kunna delta tittade jag sorgset på fältet där vi övat tidigare år, men jag slog snabbt undan tanken ... Kanske blir jag frisk igen, som genom ett trollslag, lika fort som allting kom, och då jäklar ... då blir det pang i bygget.
Då ska jag och Johnny vara tillsammans med våra underbara militärkompisar och träna, skjuta och bevaka.
Den som lever får se ...
 

Ute vid Haväng skuttade det en massa söta kaniner runt.
Visst blir man glad av kaniner, så länge de inte härjar i trädgården förstås.
 

Dagens citat:
 
STANNA UPP
Ge dina andetag lite
extra uppmärksamhet
idag.
 
Ha en riktigt fin dag.
Kram Annika
 
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Vackra, fina Österlen. Fast jag föredrar ett Skåne utan snö. Fniss! Tack för peppande ord hos mig. Man behöver det ibland. Hoppas du inte har så ont i ryggen, benet. Kraaam Pia

Svar: Ja nu längtar vi efter ett härligt grönt landskap över hela Sverige.Hoppas du blivit nöjd med nya frisyren ... lite saltspray kanske stadgar upp lockarna ... Ha en fin kväll och kram.
Annika Olsson

#2 - - tina:

Vilket hav och vilka isskulpturer.
Oh skjutfältet där man kört en massa gånger.
Ja jag får nog köra och hälsa på dem.

PÅ fredag kommer jag in om snabbt.
Hundarna ska klippas.
tar det på vägen hem.

Kram på dej <3

Svar: Ja visst är det fantastiskt. Ha det gott min och kram.
Annika Olsson

#3 - - lmmkbilder.blogg.se:

Mycket fina bilder på isen

Svar: Tusen tack!
Annika Olsson