Allmänt

Ekorren och tankar om ekologiska talgbollar.

Hejsan.
Jag är så himla lycklig. Trots att vår katt Felix för en del år sedan gick fram  som en råbarkad massmördare bland våra ekorrar, så har de nu kommit tillbaka igen. Den blodiga massakern gällde då bara de små ekorrungarna, men det var icke desto mindre hemsk för det.
Med åren har Felix blivit både tröttare och lite klumpigare  så jag hoppas att familjen ekorre nu kan leva ett tryggt liv här hos oss.
Såklart får de gärna ta för sig av fåglarnas mat, både fröer och nötter, men jag gillar inte när de biter sönder plasten runt talgbollarna.
 

Ja varför ska det egentligen vara så ful, grön plast runt de där talgbollarna? Och själva innehållet är nog inte heller så värst ekologiskt upptäcker jag när jag googlar runt lite ... palmolja ... hmmm .... 
Nästa år ska jag minsann be någon jägare om vildsvinstalg istället och tillverka egen fågelmat. Men nu får vi göra slut på den fågelmat vi har köpt. Sedan hoppas jag att våren vill skynda sig en aning.
Det nya tänket om ekologiskt fågelmat får jag ta upp igen till hösten.
 
 
Ekorren själv verkar inte alls ha några tankar om det här med kravmärkt och ekologiskt. Han äter och gnager så det stänker om det. Hela hans päls blir full av smulor, men han mumsar bara glatt vidare.
 

På marken håller han också koll. Kvick som en liten vessla kilar han ner och tar för sig, för att sedan klättra upp i ett träd där han kan sitta säkert och smaska i sig sina fyndade godsaker.
 

Det är verkligen roligt att ha vilda djur inpå sig så här!!
 
Kvällens citat:
 
Du har fått ett liv.
Du har tackat ja till det.
Fortsätt nu att säga ja
till livets alla möjligheter.
 
Ha en härlig kväll
Kram Annika
 
 
#1 - - Anonym:

Vi tar alltid bort det gröna innan de hängs ut i små ”korgar”. Finns många vettiga talgbollar numera! Inte bara dåligt skräp 😅

Svar: Jag har också en slags korg som jag kan lägga talgbollarna i, men i år när jag varit kryckig så har fågelmatningen blivit min makes syssla ... och då blir det såhär ...plasten kvar och upphängda med plaststips ... jag säger inget för jag är glad att det blir gjort. Nästa år ska jag kolla upp lite fler ekologiska alternativ. Kram.
Annika Olsson