Allmänt

Dagsmeja och diskbråck nummer två.

Hejsan
Även om våren drar oss alla lite vid näsan nu, så har solen i alla fall visat sig några dagar här i Gyllebo.
Jag och hundarna har smugit ut i ett sakta tempo för att suga i oss lite D-vitaminer och lyssna på fåglarnas ihärdiga sånger. För även om mina bilder ser vinterlika ut, så lovar jag att naturens alla ljud i högsta grad skvallrar om att den ljuvliga våren verkligen är i antågande
 
 
Visst vill vi alla ha barmark och grönska nu, men jag tycker ändå att det är något oerhört vackert med den snö som trotsigt ligger kvar här i skogen.  Kall och frusen där träden skuggar, men alldeles blöt och smält där solens varma strålar kommer till. Dagsmeja .... jag älskar det ordet.... visst är det vackert ... nästan som orden vilda sommarblommor ... 
 

Mina små hundar tycks älska det här vädret. De gillar att rulla sig i den riviga snön. De små nätta pomeranianhundarna  trippar obekymrat ovanpå skaren. Johnny däremot plumsar förtjust fram lite mer som en ångvält.
 
 
Jag har haft så ont ...
Jag har haft så väldigt ont så det kan jag egentligen inte förstå själv. Värre än att föda tio barn. Ungefär 8-9 på en tiogradig skala ... Men sakta har det börjat vända...
Jag har fått svar på röntgen och fått svart på vitt. 
 
Jag tröttnade på den allmänna vårdens gissningar om min smärta i benet den senaste månaden. Jag fick höra att det nog var muskelbristningar och hänvisades till sjukgymnast.
Istället gick jag privat till en ryggklinik och fick nästan genast en röntgen gjord. Den visade att jag fått ännu ett nytt diskbråck lite längre ner än förra gången. Det här är en klassiks grej, men på mig sitter det lite oklassiskt till, och en operation blir därför lite för komplicerad, det handlar då om steloperation ....
Det är ju så med diskbråck att de läker för det mesta ut av sig själv, ungefär som om det skrumpnar ihop som ett litet russin och då gör de inte längre lika ont.
Vår plan är nu att helt enkelt se tiden ann, utan att provocera det onda. Jag ska såklart ta hjälp av en sjukgymnast när det ondaste lägger sig och tills dess är det inte meningen att man ska bita ihop, utan jag får smärtlindring i den mån jag behöver. Halleluja vilken underbar läkare jag träffat!!
 
Men jag har haft mycket ont... Det har nog inte riktigt märkts här på bloggen hur besvärlig min situation varit. Att gå på toaletten, duscha .... precis allt har varit en kamp.
Stefan säger att min blogg är lite som science fiction ... Men det är så jag vill ha det, jag vill att min blogg ska andas glädje och hopp, för det är sådan jag är - nästan alltid glad!
 
 
 
 

Dagens citat:
 
Varje morgon undrar jag vilket
väder vi ska få ...
Fast egentligen kvittar det,
för jag är alltid glad ändå.
 
Är det något som inte påverkar mitt humör särskilt mycket så är det vädret. Jag kan såklart längta efter sol och värme, lata stranddagar och ljumma vindar, men jag kan helt ärligt säga att vädret inte påverkar om jag känner mig lycklig eller inte. Alla sorts väder har sin charm och jag njuter så av att varje morgon få kika ut och se vad dagen bjuder på.
 
Ha en fin dag och kram från mig.
Annika
 
 
#1 - - Anonym:

Hoppas du får det lättare snart... Även om man är en "positivt envis" person så är det frustrerande att ha ständig smärta. Christer har ett diskbråck i nacken som är extremt svårt att operera och chansen till bättring är väldigt liten... Starka mediciner funkar ganska bra men.... Det är inte enkelt med humöret alltid. Ha det så gott du kan och hoppas du får det bättre snart.. Kramar Lena i Tomelilla

Svar: Ja smärta är väldigt tröttande när den inte vill ge med sig. Stackars din Christer ... även om det finns starka piller så har dessa biverkningar som inte är så kul, jag vet. Jag tycker att det börjar vända nu så jag är hoppfull. Ha en fin kväll och kram på dig och familjen.
Annika Olsson

#2 - - Villa Ryttarängen:

Stackars stackars dig. Smärta och värk är väldigt nedbrytande. Vad bra att du hittade en bra läkare till sist. Klokt att du ändå ser ljusglimtar och glädjeämnen. Jag är nog lite väderberoende, kan sura lite om det är "skitväder" fast det är ju bara att gilla läget och göra det bästa av dagen. Kram Pia

Svar: Jag har turen att ha en försäkring via mitt jobb så jag fick snabb och proffsig hjälp. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av den vanliga vården. Ja, vi är nog alla lite olika vad det gäller vädret ... man får helt enkelt vara som man är. Såg att du åt en gudomlig frukost ... så gott det såg ut ... nu när jag inte kan röra mig så mycket så måste jag tänka på vad jag stoppar i mig - det hamnar direkt på höfterna annars., fast det där är ett litet problem. Ha en fin kväll och kram.
Annika Olsson