Allmänt

Besvärligt läge och fin i håret.

Hejsan
När man sitter innesnöad i flera dagar. När man har sjukt ont i ischiasnerven och när man har tillgång till internet och google... ja då kan det sluta med att man blir professor i just ämnet ischias och smärta.
 
Japp det är vad som hänt mig och jag borde nog kunna titulera mig ischiasprofessor nu. Eller åtminstone kan jag väldigt mycket  i ämnet nu. Allt som är värt att veta i alla fall.
Falsk eller äkta ischias kan man välja på, och naturligtvis har jag fått rejäla doningar. Äkta vara om man ska lita på goggle. Den ädlaste formen. Kanske inte högsta vinsten att komma över en äkta vara i detta fallet förstås.
 
Nåja, det är skönt att vila ögonen på en vårblomma när smärtan blir övermäktig. Och en liten söt primula har hittat hit till stugan.
 
.
 
-Du måste gå till doktorn mamma, uppmanade min dotter.
Såklart har jag försökt att komma till hos min husläkare. Men det är inte så lätt. Det är nya tider och nya bestämmelser. Vid mina besvär behövs intyg från en sjukgymnast och min nya tid där är inte förrän om en vecka. Jag får vackert vänta. På nåder har jag fått lite fler "roliga piller" som jag egentligen hatar. Jag tycker att jag är rolig så det räcker och blir över, utan piller. Men nöden har ingen lag.
Min dotter från Canada skrev till mig, hon som jobbar som veterinär ... droga dig rejält lilla mamma tills du får hjälp, det hade jag gjort om du varit en hund ... ja nog har en människa samma rätt att slippa lidande som en hund har kan man tycka.
 
Jag är en sådan där typ som alltid automatiskt svara "det är bra", när doktorn undrar hur det står till. Samtidigt som jag måste bita mig i tungan för att inte instinktivt ställa motfrågan, hur mår du själv då ... Såklart kan man inte bli tagen på riktigt allvar då inte. Jag måste ändra på mig och bli bättre på att gnälla och ärligt säga hur det känns.
 
 
Men här på bloggen ska jag undvika så mycket gnäll som möjligt såklart. Gnällspikar har världen tillräckligt av och inte gynnar det mig själv heller.
Istället kan jag ju berätta att jag varit hos frissan och blivit lite fin i håret. Det kan pigga upp vilket ryggont fruntimmer som helst.
Jajamensan. När hela Österlen var lamslaget av snö så tog jag min älskade lilla bruna fyrhjulsdrivna bil med de dubbade däcken och krypkörde till Tomelilla.
 
-ingen väljer dubbdäck nuförtiden,  sa min käre Stefan misstroget då jag bestämt la en order på dubbade vinterdäck hos bilfirman.
-de kommer bara slitas upp och föra ett herrans oväsen i bilen ... fortsatte Stefan sin predikan.
Det blev dubbade däck och jag log hela vägen till frissan över just det valet.
 

Att sitta där hos min älskade frisörska och bli ompysslad och prata om allt mellan himmel och jord var underbart - som alltid. Men det var också på gränsen till vad jag klarade av med mina problem.
Den kvällen fick det bli "köbbepizza" direkt ut kartongen. Men det kan ju faktiskt vara helt fantastiskt det också.
 

Dagens citat:
 
Två viktiga saker att komma ihåg.
Ta hand om dina tankar
när du är med dig själv och
ta hand om dina ord när du är med
andra människor.
 
Jag önskar er en fin dag. Själv är jag övertygad om att allting blir bra tillslut ... och är det inte bra, så är det inte slut.
 
Kram på er.
Annika
 
 
 
 
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Halloj där i snön. Stackars dig, ischias är inte kul. Hoppas du får någon sorts hjälp snart. Jag anar att du googlat på övningar du kan göra också om inte så gör det. Min favorit är att ligga på rygg med ena benet lätt böjt ta ett skärp eller band och lägga under andra foten och sedan dra det raka benet mot dig lite snett inåt mot näsan. En yoga övning. Lycka till och ät smärtstillande som din dotter säger. Kraaaaam Pia

Svar: Jag känner väl till dessa övningar. Jättesköna i vanliga fall, och jag gör dem ofta i samband med min yoga. Nu är det bara avlastning som gäller utan att provocera nerven alls. Min sjukgymnast jobbar på en akuttid till röntgen åt mig ... Ha en fin dag och hoppas jag får se din nya frisyr på bloggen.... och du, ålder är bara en siffra - jag tycker du verkar så härligt ungdomlig och full av energi. Din bästa tid är nu. Kram på dig
Annika Olsson