Allmänt

Att göra det bästa av allt.

Hejsan.
Det har nu gått mer än en månad sedan jag sist kunde gå, springa och härja i naturen som jag brukar göra.
Jag tycker att man har en skyldighet mot sig själv och sin omgivning att göra det bästa av varje situation.
Att göra det bästa av varje dag.
Så därför bestämde jag och Stefan oss för att ta en sväng ut i naturen.
Till min favoritplats.
 

Min fine, underbare militärhund Johnny, skulle såklart också få följa med. Efter en månad i stillhet vid min sida i soffan, var han uppspelt som en unghund.
Helt kriminellt och olagligt fick han sitta lös i baksätet på Stefans stora jeep, och gunga med i bilens rörelser.
Jag kunde se hur han njöt av stunden. Glittret i hans ögon avslöjade allt.
Som patrullhund är han tränad och van att åka bandvagn då vi framrycker i terrängen. Då är han taggad och förväntansfull inför sin arbetsuppgift.
Johnnys ansiktsuttryck var nästan detsamma den här dagen. Att låta honom få den här upplevelsen vägde upp alla risker och eventuella pekpinnar från paragrafryttare. Livet måste få innehålla spänning för att vara värt att leva, även för en hund.
 

I sakta mak strövade vi upp över backen i Haväng ner mot den vackraste vyn i världen. Jag med min onda rygg och Stefan med sin fot som väntar på en steloperation.
Att kunna ta sig ut i naturen är en gåva, och vi tog tacksamt emot gåvan den här dagen.
 

Johnny bar svansen högra än någonsin. Han gick med spänstiga steg som om han vore två hundår gammal. Han såg ut att vara kung över sin dag, och känslan smittade av sig på oss. Vi ägde livet och var tacksamma för det.
 
 
Med små försiktiga steg tog jag mig ner till bron där den vackraste vyn på hela Österlen finns.
Det kvittar vilket väder som råder för stunden, bilderna blir alltid sagolika.
Man kan redigera och sätta filter på sina fotografier nuförtiden. Bilderna härifrån kräver inget av det. Skönheten bara finns där.
 
 
På stranden hade något lagt ett stort hjärta av stenar. Ett vackert tecken gjort av en människohand.
I sakta mak vände vi tillbaka till bilen.
Det fick räcka för dagen.
 

Det blev en av de kortaste rundor vi någonsin företagit oss. Ändå somnade Johnny så nöjd och belåten på hemvägen i baksätet på bilen.
Det behövs inte så mycket för att göra en dag till något fantastiskt.
Jag tror att allting beror på våra tankar och vad vi gör av de förutsättningar vi har.
 

Dagens citat har jag hittat på en väns facebooksida ...
ord av Peter LeMarc, om jag inte är fel ute ...
 

Ditt liv är ditt eget,

du äger din tanke och tid.

Låt ingen ta det ifrån dig,

du är en speciell individ

 
Ha en fin dag och en stor kram
Annika
 
 
#1 - - gerd hansson:

Vilka vackra bilder!Förstår att ni njöt.Visst är det vackert i Sverige särskilt Österlen. Måste vara ljuset.Krya på ER.Kram Kr

Svar: Ja det var skönt än om vi bara kunde vara där en kort stund. Tack och kram Gerd.
Annika Olsson

#2 - - Yvonne i Järrestad:

Åh, där är så vackert! Helt underbart! Ja, nog kan det vara LeMarc, lika underbar han. Från Trollhättan där jag bodde i 25 år innan jag kom hit ner.
Hoppas du snart får må bra igen.
Varm kram!
/Yvonne

Svar: Haväng är visst vackert, det är så sant! Och LeMarc skriver så himla fina texter tycker jag. Av erfarenhet vet jag att det här kan ta lite tid med ischias, innan det blir bra, så det gäller att "gilla läget" helt enkelt. Ha en fin kväll och kram på dig.
Annika Olsson