Allmänt

När olyckan är framme.

 
Hejsan.
Sådär är det varje sommar tycker jag. Att det händer någon liten olycka eller skada med hundarna. Ungefär som när barnen var små.
Nästan varje sommar så har det varit stora hunden Johnny som dragit på sig klokapselskador. Ett tag trodde jag nästan att han hade en sjukdom som gjorde att så många av hans klokapslar fick opereras bort. Men i år tycks läget vara ganska lugnt med Johnnys tassar och klor.
Istället var det minstingen i gänget som råkade slå sönder en klo. Lilla söta Lykke.
 
 
Lilla Lykke är ett yrväder utan dess like. Hon ska alltid vara med där det händer saker. Hon trivs liksom bäst där det stormar som mest. Ju mer fart, ju bättre trivs Lykke.
 
 
I början var jag livrädd när hon och stora hunden Johnny sprang sida vid sida och busade.
Johnny med sina 38 kilo och Lykke med sina drygt 2 kilo. Men Lykke har lärt sig att vara försiktig och Johnny tar nog också lite hänsyn till henne.
 
 

Hur det riktigt gick till när Lykke skadade sin klo, det vet jag förstås inte riktigt.
Men det var i all upphetsning över att mina döttrar kom hem från stranden som Lykke plötsligt såg olycklig ut och satt med tassen upp och en klo dinglande rakt ner.
 
Hon är så snäll och tålig min lilla Lykkohund. hon lät mig kika på tassen och försiktigt pillade jag bort hela klon.
 
 
Hon verkade inte lida så väldigt mycket av sin skada. 
På kvällen slogs hon vilt med Molly om det ben hon fick som plåster på såret. Senare när katten kom in för att äta, så jagade hon den med livet som insats genom halva huset och hela trädgården och inte en enda gång haltade hon med sin lilla klolösa tass.
Problemet var däremot att hon hela tiden vill slicka på den skadade tassen.
Jag fick helt enkelt tänka ut något...
 
 
 
-ska hongen ha strumpebåjjsor po si?, undrade Stefan, när han kikade fram bakom sin kvällstidning.
 
Ja jag fick helt enkekt använda min fantasi och av ett par nylonstrumpor fick jag tillverka en måttbeställd strumpa som skydd. Bättre än att behöva bära tratt resonerade jag.
 
Lykke var inte lika nöjd med det hela.
 
 
 
Dagens citat:
 
Lukter är bra att känna till.
När folk gör bra saker luktar
de gott.
När de gör dåliga saker
lukter de inte gott.
Hundar vet sånt.
 
Nu håller jag tummarna att det här vill läka fint och snyggt och slipper infektioner. För vet ni, rötmånaden har börjat redan, så var försiktiga.
Ha det gott.
 
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - torres:

Jobbigt när pälsklingarna blir sjuka eller skadar sig. Hoppas minstingen repar sig snabbt <3

Svar: Ja det är inte kul när djur blir sjuka, de kan ju ingenting säga. Det går nog bra med lilla Lykke. Tack och kram.
Annika Olsson

#2 - - Linda:

Stackarn, men ser så söt ut i sin strumpa. Strumpan är nog mycket bättre än tratten. Glömmer aldrig hur olycklig min katt var med sin tratt.

Svar: Ja tratt är inget kul. På min lilla katt hade jag också strumpa en gång ...jag gjorde en liten tröja av en nylonstrumpa då den lilla katten hade ett elakt sår på bringan. Kram kram.
Annika Olsson